Kerknieuws.nl Rutte: 'Dominees, roep op tot inenten mazelen'
DO 23 okt 06:27  |  update 06:27
900 kerken vervallen tot ruďnesEerste stukken bibliotheek Vaticaan onlineProgramma pausbezoek Turkije bekend gemaaktPaus krijgt miljoen euro van BayernNoord-Korea laat Amerikaan Jeffrey Fowle vrij

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Rutte: 'Dominees, roep op tot inenten mazelen'

Mazelen
MA 15 jul 2013 | 07.50

Premier Mark Rutte vindt dat predikanten hun gemeenteleden moeten oproepen om hun kinderen in te laten enten tegen mazelen. Rutte zei dat vrijdag in het wekelijkse gesprek op televisie met hem.

Hij noemde mazelen een ziekte die zeer ingrijpende gevolgen kan hebben voor kinderen. Volgens Rutte "heeft God nooit bedoeld dat deze kinderen zo lijden als er tegelijkertijd in de wereld, waar God ook iets mee te maken heeft in mijn ogen, er ook voor is gezorgd dat er vaccins zijn."

De premier, die zelf gelovig is (hervormd), benadrukte dat hij heel veel respect heeft voor het geloof, maar inenten is volgens hem te verenigen met het geloof.

De uitbraak van mazelen treft vooral de 'bible belt', een overwegend gereformeerd gebied dat loopt van Zeeland tot de Kop van Overijssel. Veel mensen daar laten hun kinderen om geloofsredenen niet inenten. Fractievoorzitter Kees van der Staaij van de SGP laat in een reactie weten dat ouders de ruimte moeten krijgen om "zorgvuldig en gewetensvol een eigen afweging te maken".

De Protestantse Kerk in Nederland vindt de oproep van Rutte "spannend, tegen het randje, maar niet eroverheen", zei scriba Arjan Plaisier vrijdagavond in Knevel & Van den Brink. Plaisier vindt dat mensen zelf de afweging moeten kunnen maken of ze hun kinderen laten vaccineren.

Rutte sluit zich aan bij de oproep van oud-minister Els Borst (Volksgezondheid) en VVD-senator Heleen Dupuis (VVD). Zij riepen predikanten vrijdag op om gelovigen duidelijk te maken dat vaccineren niet tegen de wil van God ingaat en stelden: "Als alles de wil van God is, dan is de uitvinding van het vaccin dat ook."

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wees er al eerder op dat mazelen geen onschuldige ziekte is. Zij vond dat ouders die hun kinderen niet laten inenten tegen bijvoorbeeld de mazelen daar nog eens goed over zouden moeten nadenken. Niet-inenten vindt zij persoonlijk onverantwoord, "maar we leven in een vrij land", gaf zij aan.

Bron: ANP








ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Wie spreekt is gelovig
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 16 t/m 30 van de 53 reacties )

17 jul 2013, 11.16 uur
Door: n.d. (212.45.46.xxx)
Ron, ik snap je wel. Mensen kunnen soms een `dubbele agenda`hanteren. Maar laten we wel zijn, dat doet Rutte ook,als hij wel meent te moeten oproepen wat God wil van predikanten, maar God er niet bij haalde als het over abortus en euthanasie ging. Afgezien van het feit, dat predikanten er voor de evangelieverkondiging zijn en niet voor medische zaken. Bovendien zijn kerk en staat gescheiden. Verplichtng van de overheid heeft geen goede recensies in het verleden, omdat het gaat over de persoonlijke identiteit van het lichaam. Ook een Roel Couthinho was daar als infectiedeskundige en heel onpartijdig qua religie niet voor.
Ik heb een klacht over deze reactie


17 jul 2013, 11.06 uur
Door: Ron (213.93.73.xxx)
Gezondheid en ziekte komen uit Gods hand. Dat stond vanmorgen in de Gelderlander. Onlangs was ik in Staphorst, een van de Biblebelt hoofdsteden, zo lijkt me. Wat me onmiddellijk opviel was en grote aantal bliksemafleiders op de woningen. Kennelijk heeft God het daar voor het zeggen, maar als het geld kan gaan kosten vertrouwen ze eerder op het metaal wat de bliksem de grond in moet leiden dan op hun Heer. Als deze Heer mensen zo intelligent heeft gemaakt dat ze de bliksem te slim af kunnen zijn, heeft die dan ook geen vinger in de pap gehad bij het uitvinden van medicijnen? Ik vindt het een groffe schande dat men omwille van het geloof er voor kiest zulke enorme risico's met hun kinderen te nemen. Hier moet de regering ingrijpen!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 16.21 uur
Door: Johannes (213.34.250.xxx)
Volledig eens @n.d.(12.17)!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 16.19 uur
Door: Johannes (213.34.250.xxx)
Jawel @Eropuit(12.40), maar bij @Bert(12.21) niet en daarom achter de fanfare loopt!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 12.46 uur
Door: Eropuit (92.64.73.xxx)
De suggestie is dat dominee eens van z'n luie kansel af moet komen. Laat de neo-liberalen zich sappel maken om d'r eigen inherente ziektes, de preventie en de verspreiding ervan.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 12.40 uur
Door: Eropuit (92.64.73.xxx)
Zat scheikunde niet in je vakkenpakket, Johannes?
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 12.21 uur
Door: Petrus Romanus (145.222.61.xxx)
Romeinen 13:1.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 12.17 uur
Door: n.d. (212.45.46.xxx)
Lex1: je kind gaat niet dood... heb je het over een dier soms/ 2: je neemt geen kinderend. Die worden je gegeven. vraag dat maar aan ouders die dolgraag kinderen zouden willen krijgen, maar waar dat niet kan.3: spreken over een stomme geloofsovertuiging is intolerant en respektloos t.o.v. je naaste. Er zijn in het verleden ook tig mensen overleden aan de pokkenvaccinatie. En het voorbeeld van afgelopen week in de krant over het jochie van 9 jaar dat na een vaccinatie 3 dagen later overleed wordt hier maar verzwegen: het zal je kind maar zijn! Zowel niet als wel vaccineren heeft risico's. En al zou je naast de 38 die er al zijn er nog 100 ontwikkelen, dan kan nog NIEMAND op deze aardbol een ernstige ziekte of ongeluk, waarbij ook vele jongeren sterven voorkomen. De dood komt vroeg of laat ook bij Lex naar binnen, ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Deze week stierf een jonge vader van 27 jaar aan kanker, twee jonge meisjes en vrouw achterlatend, maar ondanks hevige pijn en de uiterste hoeveelheid morfine ging hij hier weg zzonder één klacht en getuigend van Zijn geloof in God. Dat vind jij wellicht stom, maar daar gaat meer kracht van uit dan al dat geleuter over vaccinatie. Dat kan ik je hier persoonlijk vertellen.Ik heb een groot probleem: aan de ene kant is deze verzorgingsstaat bezig zoveel mogelijk ziektebeelden proberen te verdrijven. Aan de andere kant maakt men heel geen probleem om ouderen, gehandicapten en weerloze foetussen te doden.Dan zegt men helemaal niet: al weer 6 onnodig overleden! Laat iedereen vrij te doen wat hij.Zij met het geweten overeenkomt!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 12.06 uur
Door: Johannes (213.34.250.xxx)
Dus jij @Bert(10.31) zou in WO-II, met je Bijbel onder de arm, bij de NSB zijn gegaan, dit, om meneer "18" en zijn nieuwe "overheid" te gehoorzamen, zoals ook sommige "overdadig gereformeerden" dat zéér "bijbelgetrouw" deden?! Immers was het toch ook "Gods wil" dat "zondig Nederland" onder de voet werden gelopen, tóén met geweld en nu met satanische vaccinaties van "het gouden kalf"(de pharmacie). Wees jij zélf maar GEHOORZAAM aan Gods Woord, Dat jij hier alwéér voor jouw doeleinden misbruikt! Zeg het nu eens met eigen woorden, @Bert! Zou jij als vader jouw zeven kinderen (als je geen praktiserende homo zou zijn) óók "38 vaccinaties" laten geven? Ik geloof er geen donder van! Doe nu eindelijke eens normaal, kerel, zodat je serieus genomen kan worden met je "Romeinen 13:1", welk Woord je binnenkort óók op 'de antichrist'(Op.6:2) van toepassing zult vinden, tenzij jij je vandaag nog tot Jezus Christus bekeert! Groet(1Tess.4:16-18!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 10.31 uur
Door: Petrus Romanus (145.222.61.xxx)
Romeinen 13:1.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 10.05 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
"want er zijn ook vele ouders die hun kinderen niet laten vaccineren om medische redenen" Lees dagelijks kerknieuws.nl en u beseft dat het ook om een religie gaat. Zie bijdragen van Mathé omtrent bestrijding van polio. Vitamientjes genezen in drie dagen polio.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 09.37 uur
Door: adg (92.68.95.xxx)
@lex; heb je een bron van het aantal van 6 kinderen??? En ook dat dat door geloofsovertuiging komt, want er zijn ook vele ouders die hun kinderen niet laten vaccineren om medische redenen....
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 08.32 uur
Door: lex (178.226.146.xxx)
Onbegrijpelijk dat je, je kind dood laat gaan van wegen een geloofsovertuiging. Als je niet voor dit dilemma wilt komen te staan doe u en het kind dan een plezier neem geen kinderen. Enkel dit jaar zijn vanwege deze stomme geloofsovertuiging al 6 kinderen om het leven gekomen. zou dit ook god's wil zijn geweest? Lex
Ik heb een klacht over deze reactie


16 jul 2013, 07.15 uur
Door: adg (92.68.95.xxx)
het opvallende is dat velen, die afgeven op reformatorische ouders die hun kinderen niet laten vaccineren, zelf vaak 'vrijheid, zelf nadenken, weinig met God te maken willen hebben etc etc ' hoog in het vaandel hebben staan. En nu roepen om verplichte vaccinatie, desnoods met ontzegging uit de ouderlijke macht. Dat is niet anders dan: zelf de vrijheid nemen om anderen die af te nemen. Kortom: hypovritie ten top...
Ik heb een klacht over deze reactie


15 jul 2013, 23.36 uur
Door: mathe (212.123.186.xxx)
De wet beschermt de lichamelijke integriteit ,vaccineren is nogal een ingreep, er worden meerdere stoffen in je bloedbaan gespoten. een kind krijgt 38 vaccinaties . Verder is er gewoon een risico hoe je het ook wend of keert. Er kunnen bijwerkingen optreden , dit staat ook op de bijsluiters. ...Freek Hagoort stierf 3 dagen na een vaccinatie terwijl hij zo gezond als een vis was. .. Verder is er een vrij grote anti-prik beweging die stelt dat vaccineren helemaal niet goed is. Deze beweging telt ook veel artsen en andere deskundigen.