Kerknieuws.nl Slob en Pechtold in gesprek over geloof
VR 31 okt 14:17  |  update 14:17
Holyween Bloggersbijbel Open Doors Rood kruis Marieke Ridder
Holyween in plaats van HalloweenTeleurgestelde bloggers starten eigen bijbelsiteOpen Doors-dag in Utrechtse JaarbeursPriester blijkt snelheidsduivelVrouw wordt oud-katholiek priester in Amsterdam

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Slob en Pechtold in gesprek over geloof

MEER
DI 07 aug 2012 | 12.22

De politieke partijleiders Arie Slob (ChristenUnie) en Alexander Pechtold (D66) gaan op 1 september met elkaar in discussie over de vraag of er meer is dan politiek en economie alleen. Dit gesprek vindt plaats naar aanleiding van de eenmalige missionaire glossy MEER, die op 1 september door duizenden christenen wordt verspreid.

Het gesprek vindt plaats tijdens de besloten persconferentie en wordt geleid door theologe en tv-presentatrice Jacobine Geel. Van Arie Slob weet iedereen dat hij gelovig is, en Pechtold staat bekend als atheďst.

"Het zal met name gaan om een gesprek. Een debat is een groot woord", zegt Hans Eschbach, initiatiefnemer van de glossy. Aan de hand van het blad - en het gesprek tussen Slob en Pechtold - wil Eschbach dat er een landelijke discussie ontstaat met de vraag of er meer is tussen hemel en aarde.

Lokale kerken worden vanaf 1 september aangemoedigd naar aanleiding van MEER gesprekken aan te gaan in hun wijken. Inmiddels zijn 250.000 glossyexemplaren besteld. De 300.000 komt iedere dag dichter in de buurt.

Bron: Cip.nl







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
De Bijbel moet in al zijn varianten kosteloos op internet beschikbaar zijn
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 17 reacties )

11 aug 2012, 10.41 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
H.Beuker schreef:Filosoferen of theologiseren over wie nou eigenlijk gelijk heeft, is mijnsinziens onvruchtbaar als het onderwerp het Christelijke geloof is en gaat over het wel of niet bestaan van God.REACTIE:Wat is dan 'christelijk' geloof? Is dat een bepaalde wijze van geloven, die afwijkt van een andere wijze van geloven? Ik denk, dat de essentie van de Bijbelse boodschap namelijk iet heel anders is,dan de christenen al eeuwen leren! De méns Jezus Christus, zoals hij in de bijbel voorgesteld wordt, is de prefiguratie (voorafbeelding) van de ware Zoon van God, aan wiens beeld wij allen gelijkvormig moeten worden. Dus géén historische Jezus!Verre van dat!
Ik heb een klacht over deze reactie


09 aug 2012, 17.02 uur
Door: H.Beuker (77.170.167.xxx)
Filosoferen of theologiseren over wie nou eigenlijk gelijk heeft, is mijnsinziens onvruchtbaar als het onderwerp het Christelijke geloof is en gaat over het wel of niet bestaan van God. Het wel of niet geloof in God is een geloofsvooroordeel waar je van uitgaat. Wat mijnsinziens de kern van het Christelijke geloof is dat je God lief hebt bovenal en dan komt het waarop het aankomt,je naaste als jezelf. Vanuit deze basis is het theoretsch en praktisch mogelijk om tot een betere maatschappij te komen. In het Nieuwe Testament in de persoon van Jezus ligt de mogelijkheid tot maatschappij vernieuwing. Bij God kunnen we ons niets voorstellen maar Hij wordt geconcretiseerd in de mens Jezus.Het enige wat je moet doen,wil je tot kennis komen,is lezen.Doe je best Jan.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 aug 2012, 13.33 uur
Door: Seekje (83.86.175.xxx)
wat goed zou zijn eens een opbaar debat. De tijden van vroeger ds.Buskes bij de SDAP
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 23.30 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@Beuker:aan jou de eer die discussie zonder axioma te beginnen. Ik doe een voorzet: youtube.com/watch?feature=endscreen&v=xIQPxjp9LPY&NR=1
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 21.33 uur
Door: H.Beuker (77.170.167.xxx)
Een gesprek of discussie? Een gesprek kan verhelderend werken,dus nuttig.Een discussie levert niets op en derhalve nutteloos.Men gaat beiden uit vaste axioma,s discussieren.
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 19.18 uur
Door: Aragorn (83.83.55.xxx)
Sorry, dat was geen stereo, maar triplex ;)
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 19.11 uur
Door: Aragorn (83.83.55.xxx)
@Rechtvaar: Ik maak zelf wel uit, waar ik het over heb.
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 19.11 uur
Door: Aragorn (83.83.55.xxx)
@Rechtvaar: Ik maak zelf wel uit, waar ik het over heb.
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 18.12 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Die regel geldt dan dus ook als een andere forumschrijver iets schrijft. Maar 07 aug 2012, 17.52 uur gaf u aan dat u meent dat anderen niet mogen schrijven wat u niet zint. Zo zit dat. En wij trekken ons er niks van aan, zelfs als u het 3 of honderd keer roept.
Ik heb een klacht over deze reactie


08 aug 2012, 17.29 uur
Door: Aragorn (83.83.55.xxx)
@Rechtvaar: Ik maak zelf wel uit, waar ik het over heb.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 aug 2012, 18.21 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Niet te onpas met je seniorensex komen leuren als dat niet aan de orde is, Rechtvaar. (U praat er wel heel erg graag over, is gebleken op dit forum).
Ik heb een klacht over deze reactie


07 aug 2012, 17.56 uur
Door: Rechtvaar (46.145.221.xxx)
Pechtold levert niks op. Da's de man's kenmerk.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 aug 2012, 17.52 uur
Door: Rechtvaar (46.145.221.xxx)
Niet te onpas met je homosex komen leuren als dat niet aan de orde is, Aragorn.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 aug 2012, 17.14 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
Besloten of niet besloten, de uitslag is al bekend: Slob is een gelovige christen en Pechtold een atheist. @Aragorn. Of God tegen of voor homoseksualiteit is wordt wordt volgens de ChristenUnie door de achterban bepaalt. God is zeer democratisch ingesteld.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 aug 2012, 16.23 uur
Door: Aragorn (83.83.55.xxx)
Wanneer komt Slob met zijn CU eens met duidelijke standpunten over homoseksualiteit? Om kiezers te behouden, werpen ze rookgordijnen op.