Kerknieuws.nl Kerken komen uit de kast
ZA 01 nov 09:42  |  update 09:42
Holyween Bloggersbijbel Open Doors Rood kruis Marieke Ridder
Holyween in plaats van HalloweenTeleurgestelde bloggers starten eigen bijbelsiteOpen Doors-dag in Utrechtse JaarbeursPriester blijkt snelheidsduivelVrouw wordt oud-katholiek priester in Amsterdam

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Kerken komen uit de kast

Kerken komen uit de kast
MA 26 sep 2011 | 12.26

Homostellen die in de kerk willen trouwen en hun homohuwelijk willen laten zegenen, kunnen binnenkort zien in welke kerken ze welkom zijn. Voorzitter Wielie Elhorst van het Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit en de secretaris van de Remonstrantse Broederschap Tom Mikkers komen 9 oktober met het boek Coming Out Churches. "Een Michelingids voor de kerken'', aldus Mikkers.

De makers willen laten zien dat kerken en homo-emancipatie niet lijnrecht tegenover elkaar staan. "Het waren juist de kerken die eind jaren '50 en in de jaren '60 een impuls gaven aan de homo-emancipatie.''

In Nederland zijn er vier kerkgenootschappen waar het huwelijk tussen hetero-stellen en homoparen geheel gelijk is gesteld. Dat zijn de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, Het Apostolisch Genootschap, de Remonstrantse Broederschap en de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB.

In de Oud-Katholieke Kerk en de Christengemeenschap kunnen homoparen hun huwelijk laten zegenen. De Protestantse Kerk in Nederland zegent homohuwelijken ook, maar dat verschilt per lokale kerkgemeente.

De Rooms-Katholieke Kerk zit volgens de makers van de gids 'nog in de kast', wel zijn er volgens Mikkers parochies die homostellen willen zegenen. "Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat priesters positief te staan tegenover een kerkelijke zegening van homoseksuele relaties'', aldus Mikkers.

Het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat het eerste kerkelijke homohuwelijk werd gesloten. Dat was binnen een remonstrantse gemeenschap.

Coming Out Churches wordt feestelijk gepresenteerd in Vrijburg in Amsterdam op 9 oktober, voorafgegaan door een kerkdienst die live wordt uitgezonden door de IKON. De Protestantse Kerk Amsterdam doet mee aan deze presentatie.

Bron: ANP







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Homoseksualiteit
24.10.2014 |  Kerk en homoseksualiteit botsen ...
20.10.2014 | Katholieke Kerk kiest niet voor ...
17.10.2014 | Eijk: synode tegen verandering ...
17.10.2014 | 'Kerk blijft antihomo'
17.10.2014 |  Synode mild over homoseksuelen
13.10.2014 |  Bisschoppen milder, maar geen ...
29.09.2014 | Gay Pride Belgrado relatief ...
11.09.2014 | OM denkt na over vervolging kerk
11.09.2014 | Kerk mocht homojongeren niet ...
04.08.2014 | Hof Uganda schrapt antihomowet
04.08.2014 | Kerk in Harlem fel tegen ...
01.08.2014 | Roze Vermoeden-viering bij IKON ...
28.07.2014 | Gay Pride Kerkdienst in ...
17.07.2014 | Aartsbisschop zegt 'sorry' ...
26.06.2014 | RK-Bisschop Oeganda geeft namen ...
24.06.2014 | Anglicaanse priester geschorst ...
30.05.2014 | Willibrordkerk schrapt ...
15.05.2014 | Gesprek bisschoppen Roermond en ...
12.05.2014 | IDAHOT-wake in Oranjekerk
02.05.2014 | Bezwaar tegen ds. Burggraaf
09.04.2014 | Verbod op weigering ...
07.04.2014 | President peetmoeder kind van ...
03.04.2014 | Begraafplaats voor lesbiennes
31.03.2014 |  Eerste homo's trouwen in ...
17.03.2014 | COC Prijs voor Wielie Elhorst
03.03.2014 | Joden en Marokkanen varen mee ...
27.02.2014 | 'Vaticaan deelt zorg over ...
24.02.2014 | President Uganda tekent ...
17.02.2014 | Nieuwe richtlijnen van ...
14.02.2014 | Fatwa voor homo's in Kirgizië
07.02.2014 | Van Rijn: 'We moeten onze stem ...
31.01.2014 | Pussy Riot praat met Timmermans
20.01.2014 | Kerk verzet zich tegen ...
10.01.2014 | Kerk Rusland wil referendum ...
08.01.2014 | LCC Plus positief over rapport ...
03.01.2014 | 'Homohuwelijk' in Caribische ...
12.12.2013 | Regering India tegen verbod ...
11.12.2013 |  Homoseksualiteit weer strafbaar ...
03.12.2013 | LKP: 'Teleurstellend besluit ...
02.12.2013 | Kroaten stemmen tegen ...
21.11.2013 |  Dominee geschorst vanwege ...
14.11.2013 | Vragen over huwelijk en gezin ...
13.11.2013 | Weigeren zaalverhuur aan ...
08.11.2013 | Kroatië in actie tegen ...
01.11.2013 | LKP biedt Evangelie Gemeente ...
30.10.2013 |  Homofobie in Nigeria neemt toe
25.10.2013 | Festival opent met homohuwelijk ...
18.09.2013 | Project christelijke LHBT’ers ...
12.09.2013 | Homo's zijn welkom in kerken ...
14.08.2013 |  Duitse kerk sluit eerste ...
05.08.2013 | 'God is geen kunstenaar'
29.07.2013 | Paus maakt gebaar naar homo's
29.07.2013 | Femen protesteert topless bij ...
18.07.2013 | Koningin Elizabeth ondertekent ...
26.06.2013 | Gelijke rechten voor getrouwde ...
21.06.2013 | 'Homogenezers' VS: Sorry, we ...
13.06.2013 | Paus: 'Homonetwerk binnen ...
12.06.2013 | Paus uit zorgen over corruptie ...
10.06.2013 | 'Homogeweld blijvend in het oog ...
04.06.2013 | Lutheranen VS kiezen eerste ...
03.06.2013 | Kerk voor Haagse homoseksuelen
03.06.2013 | Kardinaal neemt het op voor ...
23.05.2013 |  LKP geeft workshop bij ...
21.05.2013 | Schotse Kerk geeft ruimte aan ...
17.05.2013 | Anglicaanse kerk maakt bezwaar ...
17.05.2013 |  Kerkgangers hebben moeite met ...
08.05.2013 |  Braziliaanse gaykerk groeit als ...
08.05.2013 | Verbod homodiscriminatie op ...
24.04.2013 | Rellen in Parijs om homohuwelijk
23.04.2013 | Frankrijk voert homohuwelijk in
11.04.2013 | Uruguay stemt in met ...
09.04.2013 | Duizenden betogen tegen ...
08.04.2013 | Grote demonstratie tijdens ...
05.04.2013 | 'Anti-homowetgeving Rusland ...
02.04.2013 | Aartsbisschop: milder jegens ...
22.03.2013 | Preekverbod voor ...
22.03.2013 | Regenbooghuis als protest tegen ...
08.03.2013 | 'Laat volgende paus openlijk ...
01.03.2013 | Obama wil homohuwelijk in ...
11.02.2013 | COC hoopt op 'minder ...
07.02.2013 | Paglia doet revolutionaire ...
28.01.2013 | COC-prijs voor 'roze imam'
28.01.2013 | Massale betoging voor ...
25.01.2013 | Arrestaties bij protest ...
24.01.2013 | Anti-homowet in Russische Doema
07.01.2013 | Britse homo-priester mag ...
03.01.2013 | Homomis in Londen geschrapt
24.12.2012 | Winfried Baijens weg bij ...
24.12.2012 | Paus wil religies bundelen ...
13.12.2012 | 'Homobijbel' in Amerika ...
07.12.2012 | 'Kerkelijk homohuwelijk in ...
28.11.2012 | PKA protesteert tegen ...
23.11.2012 | Antihomobetogers krijgen niets ...
21.11.2012 | Hollande worstelt met ...
09.11.2012 | Mariska de Haas duikt onder na ...
05.11.2012 | 'Superstorm was daad van God'
02.11.2012 | Jezus voorstellen als homo is ...
23.10.2012 | 'Homo mishandeld door leden ...
14.09.2012 | Vingt-Trois bekritiseert ...
30.08.2012 | Californië komt met verbod op ...
27.08.2012 | Schotse katholieken bidden ...
10.08.2012 | Boete dreigt voor Madonna
20.01.2012 | Homoseksualiteit is niet te ...
20.05.2011 | Verklaring tegen homogeweld
01.03.2010 | Preek over de hostie-rel
11.12.2009 | Kerst is ook van homo’s
 


Stelling van de week
De Bijbel moet in al zijn varianten kosteloos op internet beschikbaar zijn
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 53 reacties )

29 sep 2011, 19.50 uur
Door: Mart-Jan (212.45.63.xxx)
De PKN kent 2 mogelijkheden. De inzegening van een huwelijk tussen man en vrouw, en het zegenen van andere levensverbintenissen. Het inzegenen is aan kerkordelijk bepalingen onderhevig. Het zegenen niet. De inzegening geschiedt door een predikant. Het zegenen niet perse. De term 'andere levensverbintenissen' maakt het mogelijke dat 2 mensen van hetzelfde geslacht de zegen krijgen op hun verbintenis. In de ordinantie staat inzegenen (man en vrouw) onder het kopje ‘huwelijk’, en zegenen (de rest) staat onder het kopje ‘andere levensverbintenissen’. Een subtiele manier om aan te geven dat er onderscheidt bestaat tussen beide. Het lijkt op de praktijk in de RK. Daar kun je (tegen betaling) alles wat los en vast zit laten zegenen, maar niet laten inzegenen. Dat is feitelijk ook de kastruimte die de PKN biedt.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 21.04 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Nog snel even nagekeken. Het klassieke formulier in de 'gereformeerde kerk' (verzamelnaam voor alle kerken van de reformatie) draagt als titel: "Formulier om de huwelijkse staat voor de gemeente van Christus te bevestigen." Dus bevestigen wat al bestaat.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 20.58 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
@ Peter d 28 sep 2011, 16.29 uur | 'kerkelijk huwelijk' bestaat alleen in de ogen van de rk kerk. Protestanten trouwen niet in de kerk maar vragen een zegen over hun reeds bestaande huwelijk.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 16.29 uur
Door: peter d (84.28.83.xxx)
@ Marten. Duidelijk dat in Nederland alleen het burgerlijk huwelijk rechtskracht heeft. Voor een humanist b.v. is dat voldoende, maar voor vele gelovigen is dat volstrekt onvoldoende. Die stellen het kerkelijk huwelijk als hoofdzaak ,omdat hun religie bij huwelijk naar deze " godsontmoeting" ( b.v. sacrament ) verwijst . Zo kun je naar mijn mening een onbeperkt aantal keren burgerlijk trouwen ( natuurlijk geen bigamie ), steeds opnieuw gevolgd door onverminderde rechtsgeldigheid. Kerkelijk kan dat zeker niet. Omdat iedere godsdienst eigen opvattingen heeft over vorm en inhoud van het religieus huwelijk, heb ik verwezen naar het bijvoeglijk naamwoord.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 12.55 uur
Door: marten (90.39.109.xxx)
Peter d, in Nederland is een bijvoeglijk naamwoord overbodig, een huwelijk is dat van de burgerlijke stand. De rest is al naar gelang, maar zonder burgerlijk huwelijk zijn andere niet geldig.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 11.46 uur
Door: peter d (84.28.83.xxx)
Het is duidelijk dat het woord " huwelijk " vooraf moet worden gegaan door een bijvoeglijk naamwoord, ter duiding. Christelijk. burgerlijk, islam, hindoe, etc. Het zelfstandig naamwoord alleen , geeft een voor velen te smalle definitie. Het bijvoeglijk naamwoord bepaalt de verdere invulling van het specifieke verbond tussen mensen. Voor sommigen is dan christelijk maatgevend, voor anderen juist totaal niet.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 10.07 uur
Door: marten (90.39.109.xxx)
Oogje, het huwelijk in het gemeentehuis hebben wij, met een aantal andere Europese landen, aan Napoleon te danken en voor zover ik weet is er nooit aan getornd. Wat kerken er verder aan doen is hun zaak, maar slechts een burgerlijk huwelijk is rechtsgeldig.
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 09.48 uur
Door: Aragorn (94.210.173.xxx)
@Oogje: het is nogal aanmatigend om het huwelijk alleen voor christenen op te eisen. Alle volken en alle religies hebben een vorm van huwelijk. Hoe kom je toch op het idee dat het een christelijke uitvinding is en dus alleen christenen er recht op zouden hebben?
Ik heb een klacht over deze reactie


28 sep 2011, 09.20 uur
Door: Oogje (24.132.248.xxx)
Dat klopt, Nick. Ik wil enkel maar aangeven dat de overheid mijns inziens niet het alleenrecht heeft of zou moeten hebben op het woordje "huwelijk." De Kerk bepaalt door Christus zelf wel wat een huwelijk is en wat niet (waarbij ze ook huwelijken kan erkennen die niet sacramenteel binnen de Kerk gesloten is, maar dat is weer een ander verhaal waar ik het fijne niet van weet). Daarom schreef ik ook mijn laatste berichten over het burgerlijk huwelijk, waarbij ik helaas niet zo goed uit mijn woorden kwam: doordat de overheid het woord "huwelijk" gebruikt, kun je verwarring en frustratie krijgen. Denk aan ambtenaren die geen "homohuwelijken" willen sluiten, omdat zij geloven dat homo's niet met elkaar kunnen trouwen, of aan gelovigen die zich afvragen waarom kerken het homohuwelijk niet willen inzegenen, terwijl die kerken het homohuwelijk dus eenvoudigweg niet erkennen. Het burgerlijk huwelijk als juridische verplichting bij het sluiten van een kerkelijk huwelijk zal zeker een wijs iets zijn, als ik de argumenten daarover hier nog eens doorlees, maar het is daarmee niet gezegd dat de overheid dus maar kan definiëren wat een huwelijk is. Nee, wat zij aanbiedt is een buitengewone juridische status voor twee mensen die met elkaar lijf en goed willen delen en evt. een gezin willen stichten, met wettelijke rechten en plichten, maar of het dan ook een huwelijk moet heten, dat zou niet de overheid, maar een ieder voor zich moeten bepalen, mijns inziens.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 22.50 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Oogje, je kan mooi redeneren. Maar in NL ben je alleen maar getrouwd als je naar het stadhuis geweest bent. En dat is in veel europese landen ook zo. Of ze hebben de pastoor ook nog ambtenaar gemaakt, goed voor de kas van de kerk.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 19.44 uur
Door: Oogje (24.132.248.xxx)
Jawel Aragorn, in de katholieke en orthodoxe Kerk worden wél huwelijken gesloten, namelijk christelijke huwelijken. Inclusief getuigen en alles. Voor de overheid mag die huwelijkssluiting dan niet rechtsgeldig zijn en moet je daarom eerst langs het stadshuis, maar bij ons bepaald niet een overheid wat een huwelijk is, maar Christus zelf. Het is voor ons een sacrament, een heilshandeling van Christus zelf, en dus meer dan enkel een inzegening. Een katholiek of orthodoxe sluit dus in feite twee huwelijken op die dag: het burgerlijk huwelijk omdat de overheid dat vereist en het christelijk huwelijk.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 14.48 uur
Door: Aragorn (94.210.173.xxx)
Er worden in de kerk helemaal geen huwelijken gesloten, dat gebeurt om het gemeentehuis. Je kunt wel een inmiddels gesloten huwelijk laten (in-)zegenen. Wat het verschil is tussen zegenen en inzegenen mag een theoloog me nog eens uitleggen...
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 11.41 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
onderstaande reactie is niet goed geplaatst en behoort bij: "COC wil homostandpunt van ChristenUnie". Inhoudelijk heeft het overigens dezelfde relevantie.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 10.56 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
Even voor de duidelijkheid; het gaat in dit topic om een politiek standpunt van de CU. En wel om dit standpunt neergelegd in haar "Gedragscode voor ChristenUnie-politici Ingaande per 14 juni 2008": .. "Vertegenwoordigers van de ChristenUnie geloven in Jezus Christus als hun Heer en Verlosser. Zij aanvaarden de Bijbel als het gezaghebbende Woord van God waardoor zij zich in heel hun doen en laten willen laten leiden. Zij zijn daarop aanspreekbaar en zijn daarom bereid om hun politieke en persoonlijke gedragingen en opvattingen vanuit de Bijbel te verantwoorden. Daarbij gaat het niet slechts om enkele losse bijbelteksten of aan de Bijbel ontleende noties, maar om het geheel van de Bijbel.".. Voorts kent de CU 5 kernwaarden, waarvan de volgende hier in het geding is: "a. Authentiek en politiek geloofwaardig. .. ChristenUnie-politici zijn politiek geloofwaardig. Dit betekent dat hun publieke gedrag niet strijdig is met de uitgangspunten van de ChristenUnie, zoals die zijn vastgelegd in de Uniefundering en het Kernprogramma."... Onder "Uniefundering" wordt verstaan: "De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat." (einde citaat)
Ik heb een klacht over deze reactie


27 sep 2011, 10.11 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
@ Jaapo 26 sep 2011, 21.02 uur | "En ook hier de gerecycelde hamvraag: Als een stel om wat voor redenen ook, zeker weet, geen nageslacht te kunnen verwekken, moeten ze dan de seks maar overboord gooien? En de vrouw die na de overgang niet meer vruchtbaar is, is dan haar seksualiteit een zondige lustbeleving en moet dus weggeworpen worden?" | Sommige meer excentrieke gelovigen neigen wel eens naar het spijkerharde dogma dat sex uitsluitend is bedoeld tot voortplanting. Dezulken die zoiets suggereren zijn uiteraard behoorlijk geschift. Zelfs in het vroege Oude Testament is al geheel duidelijk dat sexualiteit zowel procreatie als recreatie is. Kortom het is volslagen legitiem om als kinderloos dan wel onvruchtbaar echtpaar de veerkracht van de lit jumeux boxspring genoeglijk te testen. En voor degenen die menen de functie van sex als exclusief procreatief te zien: U komt schromelijk te kort voor God's aangezicht. Want als het exclusief procreatief zou zijn, dan behoort u tenminste 31 kinderen te hebben. (Vruchtbare periode 16-45 jaar, elke 11e maand een verwekking resulteert in 31 bevallingen). Realiseer u dan ook dat tussentijdse matrastesten zonde zijn, want niet procreatief.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact