Kerknieuws.nl Nederlandse vrijzinnigheid vernietigt het christendom
DO 24 jul 21:24  |  update 21:24
Dominee roept evangelische megakerken op scheiding kerk en staat te respecteren Verzoek om humanistische aalmoezeniers in leger VS ingediend Meer dan 75 kerken open in Amsterdam vanavond Christelijke Soedanese naar Italië Sint Joriskerk
Megakerken VS gecontroleerd op politieke betrokkenheidVerzoek om humanistische kapelanen in leger VS ingediendMeer dan 75 kerken open in Amsterdam vanavondChristelijke Soedanese naar ItaliëSamen bidden en bezinnen in Amersfoortse kerk

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Nederlandse vrijzinnigheid vernietigt het christendom

Nederlandse vrijzinnigheid vernietigt het christendom
DI 30 aug 2011 | 10.42

'Als de kerk verandert zoals de Nederlandse vrijzinnigen willen dat zij verandert, is zij spiritueel en theologisch gezien dood … Het religieuze experiment (van de Nederlandse vrijzinnigen) betekent de vernietiging van het christendom'.

Het zijn harde woorden die de Amerikaanse prediker Albert Mohler schrijft op zijn weblog. De invloedrijke Mohler is het hoofd van de theologieopleiding van de conservatieve Southern Baptist Convention. Hij reageert op een uitzending van de BBC waarin onder meer Klaas Hendrikse te zien is.

In de uitzending van begin augustus zegt de atheïstische dominee uit Zierikzee dat God geen persoon is, maar een gevoel. Ook Hijme Stoffels, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, is geïnterviewd. Hij vertelt dat veel Nederlanders zich kunnen vinden in het 'ietsisme'.
Mohler verbaast zich er over dat een man die zich atheïst noemt predikant kan zijn in een kerk. ‘Een kerk die geen tuchtprocedure start tegen een atheïst vanwege ketterij, is een kerk die haar christelijke identiteit heeft verloren’.

Hendrikse werd landelijk bekend vanwege zijn boek Geloven in een God die niet bestaat, waarin hij uitlegt dat God een gevoel is. Binnenkort verschijnt zijn tweede boek, over Jezus Christus.

Bron: IKON







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Smouter verlangt naar een christendom dat niet bestaat en nooit bestaan heeft
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 203 reacties )

03 jan 2012, 13.20 uur
Door: een henk (94.212.186.xxx)
Nick. Jij reageerde eerder op een door mij geplaatste opmerking. daar stel je dat ik de tekst niet goed had begrepen. Dan wil ik je er op wijzen dat de tekst voor zichzelf spreekt. Het begint met "Blijf" en niet "gooi de eerder verhalen maar over de schutting". ook hier wil ik weer melden de verhalen (verbeeldingen) en mythen ( Daar bij hang ik niet de Van Dalen aan, met hun verklaring van het woord )in hun eigen tijd zijn neergezet. Het uitleggen is niet ter zake laat de Verhalen en mythen hun eigen zijn, en ontdek ze steeds op nieuw.
Ik heb een klacht over deze reactie


08 sep 2011, 11.22 uur
Door: Johannes (213.34.249.xxx)
Zo is het @n.d.(07sep23.17, "het maakt waakzaam en alert"! En ermee ophouden, behoeft niet "verjaagd" te zijn hoor, immers 'moet de motivatie (in het geloof) voor deelname wél van God komen', bedoelde ik te zeggen!........@Nick(07sep23.17); Het is goed dat jij je aangesproken weet!........//HG(1Kor.16:22).
Ik heb een klacht over deze reactie


07 sep 2011, 23.17 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Gelukkig, nu kunnen n.d en Johannes even gezellig uithuilen en elkaar bemoedigen.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 sep 2011, 23.17 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Johannes, we zitten hier al zo lang en hebben al zoveel langs zien komen... ik heb er van geleerd, dat het respekt ver te zoeken is, terwijl men de mond vol heeft van tolerantie en gelijke rechten voor ALLE burgers.Een veronrustende botsing van grondrechten heerst er in onze democratie.Verder staan de mesten mijlen ver af van traditionele gelovigen en heerst er een geest van verlichting, humanisme en secularisatie. We mogen er van verzekerd zijn als het goed is, dat nog machten, noch overheden, noch antireligieuze krachten, noch valse leraars ons zullen kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus. Daarom zal ik me hier niet snel door het één of ander laten verjagen.Mensen komen hier openbaar, wat hun ware aard is, ook al gebeurt het in de anonimiteit... heel ontdekkend.je prikt er zo doorheen, als het er op aan komt. Af en toe ook verhelderend en opbouwend.Het maakt waakzaam en alert.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 sep 2011, 21.53 uur
Door: Johannes (213.34.249.xxx)
@n.d.(13.44): Te vrezen valt, dat @Nick, @Heyl en aanhang deze nog nuttige IKON-forums begeleiden naar een onderling treffen van louter christen-haters en kafchristenen. Je moet maar eens opletten, als er een nieuw getuigend christen binnenkomt met een eerste posting, vliegen ze als een troep wolven er bovenop en komt er géén tweede posting meer. Zo heeft @Nick (eer)gisteren @Beschouwer (géén nieuwkomer) op schandalige wijze behandeld, zodat hij geen discussie meer als mogelijk oordeelde en hij vertrok. Laten we zien, hoe lang wij nog gemotiveerd kunnen zijn, immers is er méér werk aan de winkel dan hier! HG(Kol.3:17).
Ik heb een klacht over deze reactie


07 sep 2011, 13.44 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Johannes, het is toch triest, als iemand wel weet, waar je het over hebt, maar dat ver van zich afschudt, omdat hij daarmee afgerekend heeft voor zichzelf? Wel beter weten, maar niet doen.Dat is een gigantische misser dan. Dat kan op termijn leiden in een volgende generatie tot het ook niet meer beter weten.Die verantwoordelijkheid moet je maar durven dragen...
Ik heb een klacht over deze reactie


07 sep 2011, 12.46 uur
Door: Johannes (213.34.249.xxx)
Niet twijfelen @n.d.(13.11), "wil of kun je me niet begrijpen...", immers is het toch kraakhelder, dat @Nick geen goede bedoelingen met jou heeft. Ik heb hem al eens "een gesjeesde dominee" genoemd, die zijn bijbelkennis verkeerd gebruikt nl voor het bestrijden van christenen op hun onzuiverheden, die er altijd wel zijn. Zélf spreekt hij zichzelf vaak tegen en als hij daarop dan wordt gewezen, zwijgt hij als een graf. De arme man loopt over van sarcasme en cynisme, waarin hij zijn hoge intelligentie helemaal botviert. Er zijn genoeg andere forumdeelnemers die jouw aandacht hard nodig hebben (2Tim.4:5). Gewoon het stof van je voeten schudden en voortgaan achter de Heer Jezus aan! HG(Kol.3:17).
Ik heb een klacht over deze reactie


06 sep 2011, 13.11 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Nick, wil of kun je me niet begrijpen, eerlijk gezegd!?Als ik zeg, dat geloven op God en de naaste is gericht met woorden en DADEN, hoe kun jij dan zeggen, wat je in je laatste mail zegt!DAT begrijp IK dus niet! Einde discussie dus maar.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 sep 2011, 10.24 uur
Door: Johannes (213.34.249.xxx)
"Rien, mais absolument rien, ne vous accueille avec autant d'enthousiasme qu'un chien mouillé"(Ambrose Bierce). Deze diepzinnig spreuk is slechts van kracht voor échte hondenliefhebbers! Maar....., bij het open haardvuur van hout van de buurman, is de natte hond wél vlug droog, zodat eeniéder een dierenvriend lijkt!
Ik heb een klacht over deze reactie


06 sep 2011, 09.42 uur
Door: marten (90.39.86.xxx)
Ik had gisteravond mijn buurman op bezoek (hij kwam me hout bezorgen en daarna dronken we wat) en we waren het eigenlijk over alles eens. Hij vertelde over zijn pas overleden moeder die haar geloof had verloren (ze zijn hier allemaal katho maar dat zegt niets) en zei dat hij ook niet geloofde, waaraan hij toevoegde: 'c'est bien quand on a la foi','ça dépend', antwoordde ik toen maar want als ik hem gezegd had wat hier allemaal door gelovigen geschreven wordt had ik zijn illusie verstoord.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 sep 2011, 00.00 uur
Door: Johannes (213.34.249.xxx)
Wat zou ik moeten "goedmaken" met jou @Frans(15.18), als je geloofsschild te zwak is gebleken, wat ik niet mocht verwachten van een PKN-er met zo'n lange ervaring. Je bent ook al van die draaibank gaan lopen, hoewel dat niets met geloofszaken te maken had. Hoeveel mensen heb jij al "dood" verklaard?...../@Peter d(15.41): Het is duidelijk, dat je de kloof aan het verbreden bent, wat te verwachten was. Het is jouw keuze!.......//Evengoed HG(Hebr.4:12).
Ik heb een klacht over deze reactie


05 sep 2011, 23.28 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Dank voor uw inkijkje, n.d. U ziet geen aanleiding iets te doen. Maar de voorbeelden die ik u gaf, brood, water, kleding. Ik begrijp nu dat het veuls te doenerig is, want u zou eens in uw zondige aard blijven hangen. U maakt het zichzelf wel moeilijk. Maar begrijpen doe ik het absoluut niet. Maar het betekent dus ook dat elke predikant die preekt, zichzelf een oordeel preekt. Het moet in Elspeet een bizarre kerkdienst zijn. En ik zie geen enkele modus om u nog uit uit kerker te krijgen. Het is goed geweest, maar u bent bevroren. Een troost: bij een begrafenis ligt een mens onder de vorstgrens, dus nooit meer bevroren. Ik bedoel dat niet grof, maar wel als een diepe teleurstelling dat u zo met het geloof omgaat. Ik wens u sterkte.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 sep 2011, 23.12 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Nick,ik neem aan, dat je snapt, dat ik met het woord DOEN heel voorzichtig ben. Wetend dat wij t.o.v. van God niet in staat zijn van nature tot enig goed. Niemand is immers goed, niet tot één toe.Dus ons DOEN is op z'n best onvolmaakt. Er is al genoeg DOE-geloof", wat vanuit de mens opkomt..Ik kies voor... ik heb me bekeerd... ik ben door mijn doop automatisch een kind van God...ik ben goed voor het milieu, mijn naaste, ik heb in Uw Naam geprofeteerd enz., dus het zit met mij vanzelf wel goed.Dat zit ons in het bloed.De rijke jongelingsgestalte. Op z'n minst God een handje helpen, terwijl God van ons niets nodig heeft en gebruiken kan.( Hij doet Zijn werk in mensen ZELF.Zo heb ik dat tenminste ervaren). M.i. klim je dan van beneden naar Boven, terwijl God in Christus van Boven naar beneden kwam. En door Zijn Geest mensen leert, wie ze zelf zijn, wie God is en hoe ze Gode dankbaar kunnen zijn, ook in de praktijk van elke dag.Dat is geen studeerkamergeleerdheid, maar geloofsbeleving,die in praktijk wordt gebracht, als het goed is.Maar DAT DOEN is van een andere orde, want dat zijn werken uit dankbaarheid, die we doen uit liefde tot God, omdat Hij het waard is.En vaak ook vanzelfsprekend gebeuren, soms zelfs zonder het zelf echt bewust te zijn. Niet in elk geval om onszelf er mee te verheffen of er een steentje aan onze zaligheid mee proberen bij te dragen.Nick, ik hoef je dat allemaal niet te vertellen eigenlijk, want je weet dat allemaal al. Maar je hebt het achter je gelaten. Waarom eigenlijk? Verder, ik stem geen SGP vanwege het vrouwenstandpunt, maar vanwege de bijbelsgenormeerde politiek.Wat heb je eigenlijk tegen op dhr. v.d. Staay en Dijkgraaf? Te principieel of zo?
Ik heb een klacht over deze reactie


05 sep 2011, 22.19 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Nu, n.d. ik zal het eens anders formuleren: U denkt dat geloven inhoudt zich verdiepen in 'ellende, verlossing, dankbaarheid'. Verrassing: DAT IS WAAR. ....... Maar, het mag toch zo langzamerhand na ruim 50 jaar in de kerk naar de prediking te luisteren, bijbelstudie te doen, stille tijd nemen, dat u eens wat gaat doen. Als u nu nog steeds de EVD moet bestuderen, dan is er iets grondig fout gegaan. Daarnaast: Als uw geloof alleen maar bestaat uit studeren, studeren, wat komt er dan uit als resultaat? Want het lijkt er zo langzamerhand dat op elke keer dat ik "DOEN" schrijf, u terugkomt met wat u allemaal studeert. En vraag het Paulus maar eens. Paulus kende, als Gamaliël de Schrift uit zijn hoofd, zo deden ze dat doen. Maar dat was in zekere zin 'waardeloos' want hij (Paulus) was niet bekeerd. Er moest wat in plaats komen van de verstandelijke kennis opgedaan bij Gamaliël. En wederom: een mens heeft een afgemeten tijd. Redt u het dan met uw opschrijfboekje waarin u keurig (net doen alsof u een JG bent, die turven ook alles) uw studie hebt bijgehouden. En waar is dan die beker water voor de dorstige? Waar is de homp brood voor de hongerige? Waar is de oude overjas voor de naakte? U weet heel goed wat Jezus daarvan zei, als u niet toekwam aan DOEN. En terzijde: Als u structureel en principieel SGP stemt, dan stemt u in met gesloten waffels der dames. Daar helpt geen lieve moedertje aan. Tenzij u iets gaat DOEN. Maar dat zie ik niet gebeuren. Ik zie uw volgende reactie met belangstelling tegemoet. Overigens vraag ik niet naar wie of wat u hebt geholpen, ik vraag naar de bijbelse intenties op dat punt.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 sep 2011, 19.58 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
kijk eens aan-- en dit is het resultaat,als je inhoudelijk op Nick reageert... schoppen tegen alles, wat hij zelf achter zich heeft gelaten... daar schieten we veel op op, als nick zo stelling beweert, dat geloven DOEN is.Sorry, maar dan gaan we maar weer: 1 ik heb nooit gezegd, dat vrouwen in de politiek hun waffel moeten houden, al ben ik een SGP-stemster.2: geestelijke danbaarheid heb ik evenmin in een donkere trapkast gedrukt, zie mails over mijn persoonlijke verwerking na het overlijden vn onze zoon o.a..3: heb ik hier oudvaders geciteerd?? En al zou dat zo zijn, dan is dat nog geen vroomgezwam of zo iets.4:shawls breien om ienand tot geloof te brengen?? In de eerste plaats doen we dat hier niet en in de tweede plaats kan niemand een ander tot geloof BRENGEN, wel een wegwijzer zijn met woorden en daden. En in alle gebrek probeer ik dat.b.v door te folderen in onkerkelijke gemeentes en daardoor ook in gesprek te komen met hen. Door de contakten, die ik menig maal heb met outsiders, in en buiten nederland, zo soms ineens spontaan.Jij zet orthodoxe christenen maar zo even in een kooitje en gooit er ook nog eens lekker een doek overheen, waar zij helemaal niet mee gebaat zijn en ook niet van gediend. De manier, waarop wij naar buiten treden is nu eenmaal een andere dan die van jou. Geeft niet,maar zet hen niet buiten spel door cynisme en een verkeerd gekleurd beeld, al geef ik toe, dat er zulke mensen zijn, maar lang niet iedereen.