Kerknieuws.nl Atheisme-debat tussen Philipse en Van den Brink
DO 02 okt 06:22  |  update 06:22
'Barbie en Ken vinden het geloof'Bisschop: kerk geeft geen geestelijke leidingKerk Dalfsen krijgt orgel in de schoot geworpenKerk in Honduras wil gesprek aangaan met bendesCrisisberaad in Vaticaanstad over IS

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Atheisme-debat tussen Philipse en Van den Brink

Atheisme-debat tussen Philipse en van den Brink
VR 16 apr 2010 | 12.11
 
Het debat tussen Herman Philipse, de bekendste athe´st van Nederland, en godsdienstfilosoof Geert van den Brink is nu terug te zien via internet. De twee mannen spraken over het bestaan van God en de menselijke moraal.

Het debat vond plaats in de Utrechtse Jacobikerk en werd bezocht door een groot aantal ge´nteresseerden.

Philipse is bekend van het boek 'Athe´stisch manifest', dat een aanval is op godsdiensten. Het boek 'Er is geen God en Philipse is zijn profeet' van Van den Brink is een verweer hiertegen.

Het debat duurt ruim 2 uur. De Reformatorische Omroep verzorgde de uitzending.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


De website van de Reformatorische Omroep
  Bekijk







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Christelijke partijen zullen de Nederlandse politiek niet meer domineren
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties

16 dec 2010, 18.28 uur
Door: GIK (82.75.106.xxx)
Mart-jan, Dat heb je goed beargumenteerd zeg. Neem aan dat deze opmerking uit je komt omdat je je aangevallen voelt door Philipse cq de waarheid?
Ik heb een klacht over deze reactie


03 mei 2010, 23.08 uur
Door: Jelmer (82.72.67.xxx)
Waar is de video? Ik kan hem niet vinden als ik op bekijk klik
Ik heb een klacht over deze reactie


21 apr 2010, 23.00 uur
Door: Jan Roseboom (82.93.17.xxx)
Wellicht is dit ook interessant: Earl j Doherty (geboren 1941) is een schrijver is een schrijver over de historicteit van Jezus. Schrijver van: Challenging the Verdict (2001), The Jesus Puzzle (2005) and Jesus: Neither God Nor Man (2009).== Doherty pleit voor een versie van de mythe theorie Christus; de visie dat Jesus niet bestond als een historische figuur.== Er zijn natuurlijk meerdere visies, ook voor hen die Jezus wél of anders ontmoet hebben, vooral in de praktijk van het leven.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 apr 2010, 00.15 uur
Door: Mart-Jan (212.45.63.xxx)
Wat een arm geloof dat atheïsme.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2010, 10.49 uur
Door: Bep de vries (87.212.174.xxx)
Wie kan mij aan de handout helpen die de heer Philipse bij dit debat heeft gebruikt??
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2010, 10.24 uur
Door: Sjaak (88.159.75.xxx)
Beetje jammer dat Geert van den Brink eigenlijk niet ingaat op de argumenten van Herman Philipse. Hij kan niet op één of andere manier ontstijgen aan het beeld van het Christendom. Ik vind dat Herman Philipse als atheist, de redevoering van Geert van den Brink daargelaten, een zeer plausibele verklaring heeft voor het ontstaan voor zoiets als moraal. De vele geloven zijn juist het bewijs dat de mens zowieso 'morele' neigingen hebben, maar dat is niet alles: zelfs in de natuur vinden we zwakkere neigingen tot moreel gedrag. Dat maakt het Christendom niet bijzonder; het laat zelfs zien dat zoiets als geloof onderdeel uitmaakt van de evolutionaire verklaring. :) Maar goed, ik vond het wel verhelderend om te zien. Gert van den Brink deed het een stuk beter dan Cees Dekker eerder en daarom was het een interessant debat gezien de argumenten die vanuit godsdienstfilosofie komen. Alleen een erg vruchtbaar pas lijkt het mij niet!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 apr 2010, 17.38 uur
Door: Getrouw (212.238.38.xxx)
Wie's dat, flipse? En het moraal? Pfffff.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 apr 2010, 15.59 uur
Door: Carla (83.87.28.xxx)
Zeer de moeite waard. Idd. @ Roelof, ik heb ook genoten.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 apr 2010, 15.38 uur
Door: Roelof (24.132.10.xxx)
Wat een geweldenaar, die Prof. Philipse, ik heb genoten.