Kerknieuws.nl Homo zoekt Kerk, deel 3 (slot)
ZA 31 jul 20:51  |  update 20:51
Herdenking Zuiderkerk Jezus Olievogel Dominee Billy
Weinig animo voor rouwdienst Loveparade'Maak van Zuiderkerk monument'Jezus brengt overvaller tot inkeerKerk Louisiana houdt diensten rond olierampDominee Billy inspiratiebron musical

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Homo zoekt Kerk, deel 3 (slot)

Homo zoekt Kerk, deel 3 (slot)
MA 25 jan 2010 | 12.32
 

In de derde en laatste aflevering van Homo zoekt Kerk gaat Jim op bezoek bij de oud-katholieke Gertrudisparochie in Utrecht. In de extra video’s komen de theologen Ruard Ganezevoort en Marco Derks aan het woord.

Ook maakt Jim in deze laatste aflevering zijn keuze bekend: welke kerk paste het beste bij hem?

Jim is gelovig en homo. In de driedelige internetserie Homo zoekt Kerk bezoekt hij verschillende kerken om te kijken waar hij zich het meest thuis voelt. Want hoe gaan die verschillende kerken met homoseksualiteit om?
De Oud-Katholieke Kerk van Nederland staat bekend als eigenzinnig en vooruitstrevend. Het inzegenen van homo-relaties staat momenteel op de agenda van de synode.

Ganzevoort is professor in de praktische theologie aan de Vrije Universiteit. In twee video’s geeft hij een duidelijk overzicht van homoseksualiteit in christelijk Nederland. Tevens vertelt hij waarom het een struikelpunt is voor veel christenen.

Theoloog en essayist Marco Derks praat over de identiteit van het huwelijk en hoe dit alles met homoseksualiteit te maken heeft. Volgens hem moeten we het huwelijk opnieuw ontdekken, de waardes en sacramenten. Vanuit die positie kunnen we opnieuw kijken naar homoseksualiteit.

In de laatste video sluit Jim zijn zoektocht af: welke keuze maakt hij? Wat heeft de zoektocht opgeleverd?

Homo zoekt kerk, deel 3:


Ruard Ganezvoort over homoseksualiteit (deel 1):


Ruard Ganzevoort over homoseksualiteit (deel 2):


Marco Derks over homoseksualiteit:


Jim's keuze:


Bekijk hier aflevering 1

Bekijk hier aflevering 2

  Bekijk






ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Homoseksualiteit
30.07.2010 | Protestants Amsterdam ...
28.07.2010 | Pauselijke Academie ontslaat ...
27.07.2010 | Ophef tijdens preek over ...
26.07.2010 | Doorbraak dialoog COC/Gay Krant ...
26.07.2010 | Ophef over Italiaanse reportage ...
26.07.2010 | Lutherse angst voor verlies ...
16.07.2010 | Zwitsers bisdom wil geen ...
15.07.2010 | Protestanten VS tegen ...
09.07.2010 | Presbyterianen VS voor en tegen ...
09.07.2010 | Joodse boot vaart mee op Gay ...
09.07.2010 | Engeland krijgt geen ...
06.07.2010 | Engeland maakt zich op voor ...
06.07.2010 | Kwartaalblad voor gereformeerde ...
29.06.2010 | Kirill: Protestante ...
29.06.2010 | 'Homo kan iedere taak in kerk ...
24.06.2010 | Acceptatie van homoseksualiteit ...
23.06.2010 | Ministers: religieuze school ...
21.06.2010 | Roze rozen voor pastoor Cor ...
10.06.2010 | Dialoog over hostierel laat op ...
09.06.2010 | Mogelijk geldboete Mormonen om ...
09.06.2010 | Arie Boomsma: 'PKN moet ...
28.05.2010 | Boek over spanning tussen kerk ...
22.05.2010 | NGK: Doop staat los van ...
12.05.2010 | PvdA voor homo-leraar op ...
28.04.2010 | Verstoorder kerkmis vrijuit na ...
26.04.2010 | 'Zet homoseksualiteit vaker op ...
20.04.2010 | Doop van kind lesbische ouders ...
13.04.2010 | Actie tegen ...
12.04.2010 | Ouders na coming-out kind in ...
08.04.2010 | Migrantenchristenen negatief ...
26.03.2010 | 'Staat, pak kerk aan die homo's ...
15.03.2010 | Bisschop Tutu: 'Sluit homo's ...
11.03.2010 | Lesbische bisschop is een feit
08.03.2010 | Hostie voor actievoerende ...
06.03.2010 | Aangifte tegen pastoor wegens ...
06.03.2010 | Geen roze maar witte ...
05.03.2010 | Conservatieven mengen zich in ...
04.03.2010 | Eucharistieviering Sint-Jan ...
03.03.2010 |  Homoseksuelen welkom bij ...
02.03.2010 | COC en Krol weer om tafel met ...
02.03.2010 | Brabantse pastoors geven homo's ...
02.03.2010 | 'Omgekeerde hostie-rel' in ...
02.03.2010 | Notarissen: Terughoudend met ...
02.03.2010 | SGP wil aanpak protesten in kerk
01.03.2010 | 'Niet provoceren vanwege ...
01.03.2010 | Ugandese kerkleiders tegen ...
01.03.2010 | Bodar: 'Homo kan protesteren ...
01.03.2010 | COC zet protesten tegen kerk ...
01.03.2010 | 'Protestactie om communie niet ...
01.03.2010 | Preek over de hostie-rel
28.02.2010 | Homo's stappen kwaad op tijdens ...
27.02.2010 | Homo's en lesbiennes betogen ...
26.02.2010 | Bisschop na homogesprek: open ...
25.02.2010 | PvdA-voorzitter: Kom naar mis ...
24.02.2010 | 'Kerk mag homoseksuele praxis ...
23.02.2010 | Anglicaanse bisschoppen voor ...
23.02.2010 | Aangifte om homo-communie-rel
22.02.2010 | Gay Krant wil gesprek met ...
22.02.2010 | Geen communie na homorel ...
19.02.2010 | Elton John: 'Jezus was homo'
19.02.2010 | NGK-regio's vóór gesprek over ...
18.02.2010 | Homoseksuele carnavalsprins ...
18.02.2010 | Gesprek homocarnavalsprins ...
16.02.2010 | Geen communie homoseksuele ...
12.02.2010 | 'Homodialoog heeft confrontatie ...
12.02.2010 | Kerk van Engeland: handreiking ...
09.02.2010 | 'Godsdienst gaat dieper dan ...
08.02.2010 | Debat over homodiscriminatie ...
08.02.2010 | Kritiek op relatiezegeningen ...
08.02.2010 | Kwestie homo-leraar nadert ...
04.02.2010 | NGK's Utrecht leggen ...
03.02.2010 | Amsterdam steunt COC-actie ...
02.02.2010 | RefoAnders opent tweede ...
30.01.2010 | CBS weigert homoreclame voor ...
25.01.2010 |  Homo zoekt Kerk, deel 3 (slot)
25.01.2010 | Belgische aartsbisschop hekelt ...
24.01.2010 | Remonstranten en Boomsma winnen ...
19.01.2010 |  Homo zoekt Kerk, deel 2
12.01.2010 | Homo zoekt kerk
12.01.2010 | Homo zoekt Kerk, deel 1
07.01.2010 | Paulus was niet sterk anti-homo
31.12.2009 | COC daagt School met de Bijbel ...
30.12.2009 | Russische kerk milder over ...
19.12.2009 | Verheugd over 'baanbrekend' ...
14.12.2009 | Nieuwe stichting voor ...
11.12.2009 | Een roze kerst
11.12.2009 | Kerst is ook van homo’s
08.12.2009 | Homobesluit dreigt Lutherse ...
07.12.2009 | Amerikanen kiezen tweede ...
03.12.2009 | Rel om homo-uitspraak kardinaal
25.11.2009 | 'Maak vaart met onderzoek naar ...
17.11.2009 | CU weigert lesbiënne
17.11.2009 | 'EO slecht voor homodebat onder ...
09.11.2009 | Plasterk blij met homo-lespakket
09.11.2009 | Stockholm krijgt eerste ...
05.11.2009 | Homokwestie op agenda ...
04.11.2009 | 'Jezus is niet transseksueel'
04.11.2009 | 'Homoactivisme' werkt averechts
02.11.2009 | 'Jezus zou homo's niet ...
30.10.2009 | Homo's blij met tolerante ...
30.10.2009 |  Refo blijft homoseksueel gedrag ...
26.10.2009 | 'Veel islamieten leiden ...
 


Stelling van de week
Lutheranen moeten anti-doopsgezinde artikelen uit geloofsbelijdenis schrappen
 Mee eens
 Dat is niet nodig
 Anders, nl.
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 43 reacties )

19 feb 2010, 23.45 uur
Door: Jan (82.93.17.xxx)
RefoAnders verricht goed werk binnen de hun gegeven en aanvaardde omstandigheden. RefoAnders laat toch ook persoonlijke ruimte voor de verborgen omgang met JWH voor de homoseksuele praktiserende homoseksuele jongen of meisje, homoseksuele man of vrouw? Ik herinner me een artikel van ca.20 jaar geleden over een man uit reformatorische kring in Trouw die sprak over zijn verdriet, zijn alleen zijn, angsten, doodswensen omdat hij homoseksueel is. Winst is het, dat het nu bekend is binnen de samenleving dat RefoAnders er is! RefoAnders en haar deelnemers - ieder voor zich - bepalen hun eigen ontwikkeling.
Ik heb een klacht over deze reactie


17 feb 2010, 00.26 uur
Door: Hendrikus (87.195.91.xxx)
Beste Aragorn, het is de waarheid, en niets anders dan de waarheid: "Het lastige van een gesprek met fundamentalisten, is dat ze altijd gelijk hebben. Men kan 10.000 wetenschappers aanhalen, die aantonen dat wat de extreme fundamentalist zegt onzin is, de extreme fundamentalist zal er altijd één vinden die je gelijk geeft." Ik hoop en bid voor andere tijden, ...
Ik heb een klacht over deze reactie


17 feb 2010, 00.14 uur
Door: Hendrikus (87.195.91.xxx)
RefoAnders is een organisatie die anderen oplegt wat zij moeten denken en doen, een organisatie met een weinig respectvolle sociale visie. RefoAnders is een soort van vervanger voor kerkelijk leven. RefoAnders zegt kerken te bewegen om over het onderwerp homoseksualiteit na te denken en hierin een goed bespreekbaar klimaat te creëren. Echter men wenst geen communicatie, er is al voor u gedacht, men herhaalt de visie van meer dan 50 of 100 jaar terug al kon horen. Ook binnen de bijbel is sprake van vernieuwing van denken en visie, om de juistheid van visie passend in en bij de tijd waarin de mens geplaatst is. Als voorbeeld noem ik de vele teksten uit Leviticus, die de tand des tijds niet hebben doorstaan . . . .
Ik heb een klacht over deze reactie


03 feb 2010, 13.14 uur
Door: Aragorn (83.83.59.xxx)
Beste Johan, Het lastige van een gesprek met fundamentalisten, is dat ze altijd gelijk hebben. Ik kan 10.000 wetenschappers aanhalen, die beweren, dat wat je zegt onzin is, je zult er altijd wel één vinden die je gelijk geeft. Datzelfde geldt voor de theologische onderbouwing van een verbod op homoseksualiteit. Gelukkig ontwikkelen dingen zich en ontwikkelt de samenleving zich in een richting, die jou wellicht niet aanstaat, maar die miljoenen mensen de vrijheid geeft om te zijn wie ze zijn, te zijn zoals ze zijn gemaakt en dat voluit mogen beleven. En ja, ik vind het raar als een homo-belangenorganisatie een bestuur heeft, wat voor het grootste deel uit hetero's bestaat, omdat een hetero met de beste wil van de wereld en de grootst mogelijke empathie zich niet kan voorstellen hoe het is om homo te zijn, je ongewild, ongeliefd en afgewezen voelen. Hoe schizofreen het voelt om het mooiste wat je een ander mens te bieden hebt, te moeten verstoppen en men je aanpraat, dat je je er eigenlijk voor moet schamen, omdat het zonde is. En het maakt jou als fundamentalist niets uit, wat de wetenschap er over zegt, dat duurt namelijk een paar honderd jaar voor de kerk onhoudbare stellingen verlaat, zoals die van een platte aarde in het centrum van het universum en de zon die om de aarde draait en ga zo maar door. Kortom, ik vindt opvattingen zoals die van jou "achterlijk" in de zin van achtergebleven, restant uit een donker stuk geschiedenis van de mensheid. En ik zal ze bestrijden waar ik ze tegenkom. Je mag ze wel van me hebben en ik zal je nooit het recht ontzeggen om ze te uiten zelfs, maar tegenspreken zal ik je altijd als ik je tegenkom, want je hebt ongelijk.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 feb 2010, 08.54 uur
Door: Johan Quist (86.92.74.xxx)
Beste Aragorn --- Je beweert dat het bestuur van RefoAnders uit vooral hetero homo's bestaat.--- ik weet niet wat het doel is van die bewering van je. maar het lijkt er op dat je hiermee wil zeggen dat RefoAnders maar een beetje over een ander kletst en niet persoonlijk betrokken is. --- ik vind dat een behoorlijk denigrerende opmerking van je, waar ik me bovendien niet goed tegen verdedigen kan, omdat ik niet over de seksuele gevoelens van de andere bestuursleden publiekelijk verantwoording kan/mag afleggen. En dan nog stel dat het zo zou zijn... christenen voelen zich eerst en vooral verbonden in hun belangrijkste identiteit en dat is hun christen zijn. Maar goed, ik kan je wel zeggen dat ieder bestuurslid bij RefoAnders met een zeer grote betrokkenheid zijn of haar werk doet voor RefoAnders.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 feb 2010, 08.43 uur
Door: Johan Quist (86.92.74.xxx)
Beste Aragorn --- Je mag het van mij achterlijk noemen, Ik heb de wetenschap in deze niet echt nodig want ook wetenschap is betrekkelijk en ondergeschikt aan inzichten die er slechts op dit moment zijn. Toch zul je niet kunnen ontkennen dat op dit gebied de wetenschap zich bezig houdt met ideologische zaken. typerend hiervoor is de scheiding in visie tussen de seculiere wetenschap en de wetenschap die door bijbelgetrouwe christenen beoefent wordt. De onderbouwing van het scheppingsverhaal is net zo serieus te nemen, en misschien dat het evolutiegeloof op dit moment door net wat meer wetenschappelijke onderzoeken is onderbouwd, maar dat zegt mijns inziens alleen maar iets over de verhouding in levensbeschouwing bij de wetenschappers.
Ik heb een klacht over deze reactie


01 feb 2010, 23.37 uur
Door: Peter (83.86.217.xxx)
Dank aan de IKON voor de zoektocht van Jim, en de mensen die aan het woord gekomen zijn. In mijn beleving heb ik van kinds af aan homoseksuele gevoelens. Ik ben ook overtuigd christen. Jarenlang heb ik geworsteld met mijn identiteit in het licht van de Schrift. Twee jaar geleden heb ik mij aangesloten bij ContrariO. Mijn lijftekst is geworden: "Door de genade van God ben ik wat ik ben en zijn genade aan mij is niet vergeefs geweest" (I Kor. 15:10). Na tientallen jaren strijd is er rust gekomen in mijn leven. Ik heb ervoor gekozen om alleen te blijven. Uit liefde voor Christus, uit liefde voor de Schrift. Liefde kan ook offers brengen. Maar ik veroordeel anderen niet die andere keuzes maken.
Ik heb een klacht over deze reactie


31 jan 2010, 22.58 uur
Door: Aragorn (83.83.59.xxx)
Beste JQ, je zegt: "Ennuh is het minderwaardig om een visie te hebben die je 50 of 100 jaar terug al kon horen?"... Dat is niet minderwaarduig, maar als de hele wetenschap je inmiddels in het ongelijk stelt, is het hooguit wat achterlijk... (volgens de definitie van Pim)
Ik heb een klacht over deze reactie


30 jan 2010, 13.20 uur
Door: marten (90.39.213.xxx)
@J.Q., wat dit aangaat zou je je tot de betreffende kerken moeten richten, ik sta er buiten en heb mijn mening zo ongeveer, gezien de omstandigheden, omstreeks mijn twintigste levensjaar bepaald. Ik weet dat jij je mening niet wilt opdringen maar het heeft geen zin die hier, gezien de hele voorgechiedenis van het debat, verder te verkondigen. Iedereen weet wie waar staat en ook RefoAnders brengt niets nieuws.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 jan 2010, 12.23 uur
Door: Johan Quist (86.92.74.xxx)
Beste Marten, dat er meerdere bijbelvisies zijn dat is inderdaad een bekend en dus niet nieuw gegeven. Toch moet je jezelf wel afvragen wat de motieven van deze kerken zijn om deze Bijbelvisie te hebben. Ik denk dat daarin maatschappelijke motieven een belangrijke rol spelen. Op zich nobel dat kerken goed om zich heen kijken en zien wat de huidige maatschappij vraagt. Maar in mijn opinie mag Gods Woord nooit ondergeschikt gemaakt worden aan de heersende publieke opinie.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 jan 2010, 10.12 uur
Door: marten (90.39.213.xxx)
Die juistheid wordt dus betwist, met name door de hier genoemde kerken.
Ik heb een klacht over deze reactie


29 jan 2010, 23.47 uur
Door: Johan Quist (84.87.147.xxx)
Poeh mensen wat een uitdagende bijdragen die jullie leveren hier.... RefoAnders is geen organisatie die anderen oplegt wat zij moeten doen, maar wel een organisatie met een visie. Wij willen een soort richtingwijzer zijn. en ga je een andere kant op.. tja eigen keuze, RefoAnders is ook zeker geen kerk of vervanger voor een kerk, RefoAnders probeert wel kerken te bewegen om over het onderwerp homoseksualiteit na te denken en hierin een goed bespreekbaar klimaat te creëren. Ennuh is het minderwaardig om een visie te hebben die je 50 of 100 jaar terug al kon horen? Het gaat niet om de vernieuwing van een visie, maar om de juistheid van een visie.
Ik heb een klacht over deze reactie


29 jan 2010, 22.29 uur
Door: marten (90.13.150.xxx)
Als ik het goed begrijp zoeken homo's een kerk omdat ze bij RefoAnders niet aan hun trekken komen.
Ik heb een klacht over deze reactie


29 jan 2010, 22.07 uur
Door: Aragorn (94.210.173.xxx)
@ Nick: gelukkig trekken de meeste jongeren bij RefoAnders zich weinig aan van wat Johan Quist en zijn hetero-bestuur vinden en hebben ze gewoon een vriendje of vriendinnetje.
Ik heb een klacht over deze reactie


29 jan 2010, 18.32 uur
Door: marten (90.13.150.xxx)
Vandaar dat ik bij die debat Jan Anders heb gemist, wie weet komt hij nu alsnog op de proppen, Jan, er is toch niets aan de hand?
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact