Kerknieuws.nl Barneveld bouwt twee megakerken naast elkaar
DO 02 okt 12:25  |  update 12:25
Boerka Kerkbezoek Paus
Monstertruck Traan
Australiërs kibbelen over boerka in parlementKerkbezoek daalt hardst onder katholiekenPaus ontvangt overlevenden LampedusaKerken Haaksbergen organiseren herdenkingsdienstMeldpunt misbruik RK Kerk langer open

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Barneveld bouwt twee megakerken naast elkaar

DI 04 mrt 2008 | 09.12

Megakerken lijken vooral een Amerikaans evangelisch verschijnsel. Maar in Barneveld verrijzen, naast elkaar, twee enorme kerkgebouwen voor de gereformeerde gezindte. In totaal kunnen er zo'n vierduizend kerkgangers terecht.

Alles is even groot en ruim aan het kerkgebouw van de Barneveldse Gereformeerde Gemeente in Nederland. In de immense kerkzaal - vanaf de galerij gezien lijkt het een klein stadion - kunnen als de bouw klaar is 2500 kerkgangers een plaats vinden. Met een uitbreiding tot drieduizend is al rekening gehouden in de plannen.

Het gebouw is voorzien van een vijftig vierkante meter grote EHBO-ruimte, een fietsenkelder voor 450 rijwielen, een lift en een ingenieus klimaatsysteem. ''Een kerkgebouw wordt afgerekend op drie dingen: hoe de banken zitten, de verstaanbaarheid van de predikant en het klimaat'', zegt koster Wout Hazeleger.

In Nederland bouwen vooral orthodox-gereformeerde kerkgenootschappen gebouwen met duizend en meer zitplaatsen. De gemeenten zijn groot en grote gemeenten groeien veelal extra hard.

Leden trekken naar elkaar toe, onder meer door de eigen scholen. Bovendien ligt het geboortecijfer vrij hoog. Splitsen in verschillende kleinere kerken is vanwege een predikantentekort niet aanlokkelijk. De kans dat dan op zondag een predikant op de kansel staat, is immers niet zo groot.

De grootte van de gebouwen leidde de afgelopen maanden tot discussies, omdat die erop zou wijzen dat Barneveld een steeds reformatorischer dorp wordt.

De twee gemeenten in Barneveld zijn nauw aan elkaar gelieerd. Het kleinste gebouw - met zo'n 1400 zitplaatsen - is het tweede kerkgebouw van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente; het grootste gebouw is van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ruim vijftig jaar geleden splitste 'in Nederland' zich af van de 'gewone' Gereformeerde Gemeenten na een theologisch leergeschil. Samen een kerk bouwen gaat niet, maar competitie ontbreekt ook. Voor beide gebouwen tekende dezelfde architect.

Voor de twee gemeenten geldt dat het huidige gebouw met rond de tweeduizend zitplaatsen te klein is om alle leden te bergen. De Gereformeerde Gemeente in Nederland lukt het nog om alle leden in één nieuwe kerk te houden door ruim 2500 zitplaatsen te realiseren. De Gereformeerde Gemeente moet wel splitsen. Een nieuw kerkgebouw dat de ongeveer 3500 leden een plaats kan bieden, zou voor een predikant niet meer te overzien zijn, zegt Evert Barten, die namens de Gereformeerde Gemeente toezicht houdt op de bouw van de nieuwe kerk.

Daarom gaat deze gemeente zich opsplitsen in twee zelfstandige gemeenten en wordt voor ruim duizend leden een nieuw kerkgebouw neergezet.

Het zou dom zijn een groot gebouw neer te zetten en geen rekening te houden met uitbouw, zegt koster Hazeleger. ''We hebben een predikant. Dat trekt nieuwe leden, zeker als er straks weer ruimte in de kerk is.''

Bron: BN / De Stem







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Christelijke partijen zullen de Nederlandse politiek niet meer domineren
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 18 reacties )

10 okt 2011, 12.52 uur
Door: henk van de geit (81.71.11.xxx)
Van mij mogen er nog veel meer van zulke grote kerken komen, en moskeeën zijn er al teveel van. Kom uit barneveld Psalm 23 is een hele mooie
Ik heb een klacht over deze reactie


29 sep 2010, 20.46 uur
Door: roland beukert (82.173.130.xxx)
Geachte hr /mevr op ,ik heb een keuze gemaakt voor de vrij gereformeerde kerk in Haarlem en dit bevalt mij heel erg goed ,helaas is dit een kleine kerk . Ik vind het een goed idee dat er grote megakerken komen. Uiteindelijk moeten we allemaal achter de lijn . Ik hoop dat er ook in Amsterdam of Haarlem een supergrote kerk wordt gebouwd want dat hebben we nodig en nu zeker als Wilders aan de macht is. Roland
Ik heb een klacht over deze reactie


29 sep 2010, 20.46 uur
Door: roland beukert (82.173.130.xxx)
Geachte hr /mevr op ,ik heb een keuze gemaakt voor de vrij gereformeerde kerk in Haarlem en dit bevalt mij heel erg goed ,helaas is dit een kleine kerk . Ik vind het een goed idee dat er grote megakerken komen. Uiteindelijk moeten we allemaal achter de lijn . Ik hoop dat er ook in Amsterdam of Haarlem een supergrote kerk wordt gebouwd want dat hebben we nodig en nu zeker als Wilders aan de macht is. Roland
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2010, 14.27 uur
Door: Linda (77.165.171.xxx)
Fijn te lezen dat iedereen de gebouwen mooi vind. Mijn man heeft er aan mee gewerkt. Zal het doorgeven. Fijne dag verder,
Ik heb een klacht over deze reactie


03 jun 2009, 11.30 uur
Door: Pieter (81.205.206.xxx)
Beste Roelof, Ik ben zelf afkomstig uit de Gereformeerde Gemeente te Barneveld. Mijn ouders kerkten daar en zodoende ben ik daar mijn jeugdjaren ook naar de kerk geweest. Toen ik op eigen benen ging staan ben ik hier niet meer naar de kerk geweest, maar veelal in evangelische hervormde kerken geweest maar dat even terzijde. Ik weet niet wat jouw achtergrond is en bovendien zal en mag ik daar niet over oordelen. Wel zou ik je graag aan willen sporen uit te kijken met uitspraken zoals je hieronder hebt gedaan. De verleiding van kwaadspreken en de "boze tongen' waar je het zelf over hebt komen dan wel erg dichtbij. Aangezien ik zelf weet hoe het er binnen deze gemeente aan toe gaat hoop ik de reactie van de koster voor jou een beetje te kunnen verduidelijken. De reactie van de koster is eigenlijk eenvoudiger en begrijpelijker uit te leggen dan u misschien zou denken. Aangezien er binnen deze gemeenten zoals hieronder ook al beschreven is het bezit van televisie niet geaccepteerd wordt en gebruik van de radio weliswaar niet afgekeurd, maar zeker niet wordt gestimuleerd is zijn reactie toch redelijk voor de hand liggend lijkt mij?! Kijk uit met oordelen en misschien is het goed andermans mening te respecteren en dit 'soort lieden' zoals je ze zelf bestempeld niet te beschuldigen op een manier die het daglicht zeker niet kan verdragen. ;) Vriendelijke groet Pieter,
Ik heb een klacht over deze reactie


30 nov 2008, 14.49 uur
Door: hoek jj (81.69.1.xxx)
Gisteren 29 november 2008 het indrukwekkende kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk Barneveld gezien. We kwamen erlangs en het was toevallig open dag. Prachtig gebouw en functioneel. Jammer dat er weinig algemene publiciteit aan wordt gegeven. Dat kan beter ten gerieve van elke geinteresseerde.Ook de website bleek niet bijgewerkt jammer genoeg.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 jul 2008, 20.13 uur
Door: E.Verlaan (82.157.223.xxx)
dit is de wil van GOD ! laten wij HEM om raad vragen in gebed , maar pas op dat de toren niet op die van BABEL gaat lijken !!1
Ik heb een klacht over deze reactie


11 mrt 2008, 23.03 uur
Door: wim (212.45.53.xxx)
ik heb de raportage op radio 1 ook gehoord roelof maar er was van een 'nogal barse' toon geen sprake, bij de bouw van een kerk staat er geen radio aan dus het zou wel erg vreemd zijn als de radio omroep wel welkom is, toch?! een opdrachtgever is volkomen vrij om de regels op de bouwplaats te bepalen, de vergelijking met moslims is volkomen onterecht ik weet zeker dat u tijdens de kerkdiensten hartelijk welkom bent, dus ik zou zeggen ga er eens luisteren!
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 16.47 uur
Door: Kristen (86.87.161.xxx)
De samenwerking tussen beide gemeenten is tegenwoordig bijzonder goed, hoewel men niet gauw bij elkaar zal gaan zitten. Hoeft ook niet, daar zijn beide gemeenten ook veel te groot voor. In 1953 draaide het bij de landelijke scheuring weliswaar om het aanbod der genade, in Barneveld was het veel meer zo dat er problemen rond de persoon van Ds. Chr. van de Woestijne waren, die daarom al enige tijd niet meer in de gemeente preekte. Na de landelijke scheuring voegde hij zich met zijn aanhangers bij de uitgetredenen. Of er dus werkelijk een scheuring om het aanbod der genade in Barneveld is geweest kun je dus niet zo zeker zeggen. Momenteel hebben beide gemeenten ongeveer dezelfde "ligging"; binnen hun eigen kerkverbanden zit de GG iets rechts van het midden en de GGN iets links van het midden, met excuses voor deze terminologie, die ik alleen gebruik om iets te verduidelijken..
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 16.19 uur
Door: Arie_Jan (147.181.20.xxx)
Beste Roelof, Radio en Televisie ligt gevoelig bij deze kerkgenootschappen. Er bestaat censuur op het bezit van TV in deze gereformeerde gemeenten. Verder staat men afkeurendswaardig tegenover radio, hoewel er op de radio géén censuur wordt toegepast.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 15.33 uur
Door: Buurman. (77.160.139.xxx)
Even een pijnpunt in onszelf rechtschudden, kop onder water, waarna we ons vervolgens afschudden als een eend. Toch een goede zaak dat er nog behoefte is aan zulke gebedshuizen van dergelijke christelijke signatuur. Als het in Gods gunst is dan zal Hij in het midden van hen zijn.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 13.12 uur
Door: Sacerdos (81.69.94.xxx)
Wat te verbergen of niet,ze willen gewoon geen gezeur,geef ze is ongelijk.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 13.00 uur
Door: Fijnzo (62.163.150.xxx)
Besmeurde roelof.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 12.55 uur
Door: n.d. (212.45.53.xxx)
Wat een toestand, dat ze deze twee gebouwen naast elkaar zetten. Wekelijks word je geconfronteerd met het gescheiden optrekken.De enen gemeente is destijds ontstaan uit de andere, omdat ze het niet eens waren over het aanbod van genade. Triest deze confrontatie. Ze hadden beter samen één gebouw kunnen neerzetten.Op termijn zullen we immers elkaar hard nodig hebben in onze samenleving.Prima overigens, dat er behoefte is aan zulke grote ruimtes.Dat getuigt van groei, terwijl elders vele kerken worden gesloopt of voor andere doeleinden gebruikt.Barneveld een reformatorisch dorp? Dat was het altijd wel met de vele rechtse modaliteiten en daar was niks mis mee.De laatste jaren groeit ook daar echter het verzet tegen orthodoxe christenen, helaas. Er zijn al predikanten, die met emeritaat zijn, die zich er niet meer thuis voelen.En dan heb ik het over de pKN-gemeente, waar de problemen het eerst beginnen.De rest volgt in de loop der jaren.De wereld dringt de kerken binnen en als God het Huis niet bouwt, dan werken de bouwlieden tevergeefs. Ik gun deze gemeentes een goede tijd in hun nieuwe kerken.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 mrt 2008, 12.15 uur
Door: Kristen (86.87.161.xxx)
Omdat deze kerken nogal negatieve en vooral suggestieve reacties oproepen, precies zoals de uwe, Roelof (uw opmerking over zwart geld is niet bijster origineel), geef ik de mensen op de werklvloer groot gelijk dat ze geen commentaar willen geven. En verder feliciteer ik beide gemeenten met deze fraaie gebouwen. Mooie kerkgebouwen (en ook moskeeën) sieren de aanblik van een stad of dorp, meer dan al die lelijke bedrijfsgebouwen die ook Barneveld rijk is.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact