Kerknieuws.nl 'Christelijk vasten en ramadan niet hetzelfde'
MA 15 sep 11:27  |  update 11:27
Paus Koningspaar Nigeria Paus KNR
Paus trouwt 'zondaars'Kerk viert jubileum samen met koningspaarTientallen doden door instorten kerk NigeriaPaus: het is misschien Derde Wereldoorlog'Meldpunt kerkmisbruik was lang genoeg open'

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

'Christelijk vasten en ramadan niet hetzelfde'

ZA 09 feb 2008 | 09.29

De ramadan is volgens de Nederlandse bisschoppenconferentie als begrip beter bekend dan kerkelijke termen als ‘Aswoensdag', ‘vasten’ en ‘Vastenaktie’. De bisschoppen begrijpen daarom dat het campagneteam van de Vastenaktie er dit jaar voor heeft gekozen om de katholieke vastentijd uit te leggen in moslimtermen en te spreken over de vasten als de ‘katholieke ramadan’. Toch vinden ze die benaming niet juist.

In een schriftelijke verklaring stellen de Nederlandse bisschoppen zich in de vergelijking tussen de veertigdagentijd en de ramadan te kunnen vinden, "zolang deze met een knipoog wordt gemaakt en bedoeld is om de juiste betekenis van de Vasten op ludieke wijze opnieuw onder de aandacht te brengen." De media en diverse overheden hebben de laatste jaren beduidend meer aandacht besteed aan gebruiken rond de ramadan dan aan de katholieke vasten, stellen de bisschoppen. Daaruit kan een grotere bekendheid van de islamitische vasten volgens hen deels worden verklaard.

De vergelijking tussen de christelijke vastentijd en de ramadan is daarnaast nuttig, omdat op de scholen steeds meer moslimleerlingen zijn, zegt pater Eduard Kimman, secretaris-generaal van de bisschoppenconferentie tegenover katholieknederland.nl. "Bovendien zijn veel moslimgelovigen die de ramadan op een uiterst serieuze wijze beleven ‘een goed voorbeeld voor katholieken, die hun beleving van de Vasten wellicht hebben verwaarloosd", schrijven de bisschoppen in hun communiqué.

De term ‘christelijke ramadan’ is op zichzelf niet juist, vindt pater Eduard Kimman. Hij benadrukt dat het christelijk vasten is gericht op Pasen. "De voorbereiding daarop is niet vanzelfsprekend. In tegenstelling tot de ramadan en het daaropvolgende Suikerfeest, staan in de christelijke vasten en het Paasfeest, het lijden, het kruis en de verrijzenis van Christus centraal", benadrukt Kimman. De vasten is er volgens hem dan ook op gericht om deel te hebben aan het lijden van Christus.

Bron: Katholiek Nederland

Lees het hele artikel op Katholiek Nederland







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Games kunnen een bijdrage leveren aan religieuze beleving
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 35 reacties )

16 feb 2012, 10.29 uur
Door: Hester Vlamings (195.243.144.xxx)
Nu niet op alle slakken zout leggen, het Christelijke Suikerfeest is nu, tijdens Carnaval in alle hevigheid bezig ipv. aan het einde van de vastentijd. Vasten is onderdeel van alle 3 de culturele geloven die de verschillende profeten van een en dezelfde God volgen: Abraham, Moses, David, Jezus en Mohamed. Met nadruk op "een en dezelfe God".
Ik heb een klacht over deze reactie


14 sep 2009, 22.20 uur
Door: Delaila (78.21.191.xxx)
Ik ben christenen en doe mee aan de ramadan dat is toch nt erg?
Ik heb een klacht over deze reactie


25 feb 2008, 21.20 uur
Door: achmed the dead terrorist (81.83.90.xxx)
ja ik geloof in de joden
Ik heb een klacht over deze reactie


25 feb 2008, 21.19 uur
Door: achmed the dead terrorist (81.83.90.xxx)
fuck the joden !!!
Ik heb een klacht over deze reactie


17 feb 2008, 22.24 uur
Door: Chadidjah (84.31.189.xxx)
Beste Sacerdos Men spreekt over moslim en niet over mohamedaan. Verder is het in de Ramadan 's avonds niet volproppen en vreten geblazen. Men eet en drinkt overdag niet, ook niet stiekum als dat wel gebeurt is dat werkelijk een uitzondering. Niemand 'moet' vasten dat heeft geen enkele zin en dan heb je alleen maar honger! Verder vind ik het een leuk initiatief en hoop ik dat degene die vasten, op welke manier dan ook, in deze tijd een gezegende vasten toe. MvG
Ik heb een klacht over deze reactie


12 feb 2008, 19.47 uur
Door: P. (80.57.150.xxx)
Nu ja, het christendom gedraagt zich exclusief en ook excluderend, Wim. In de grond genomen bestaat denk ik zeker geen exclusief christendom, het christendom is een kleine, van oorsprong joodse , beweging. Het christendom heeft ook geen eigen doelen, buiten het geloof van Israel om.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 feb 2008, 08.49 uur
Door: Wim. (81.69.94.xxx)
Hans Veen spreekt verstandige woorden. Het Christendom is exclusief,zo ook het Christelijk vasten,als men vast hoe dat moet is het een echt vasten en tot grote Zegen voor hen die vasten.
Ik heb een klacht over deze reactie


10 feb 2008, 13.41 uur
Door: P. (80.57.150.xxx)
De Zoon des mensen is Heer ook over de sabbat! Het doopvont lijkt mij de afkomst van de christen?
Ik heb een klacht over deze reactie


10 feb 2008, 13.05 uur
Door: hans veen (90.128.128.xxx)
Vooral doorgaan met die pathetische neiging om alles te vergelijken met dingetjes uit de Islam. Daarmee ondergraaf je het hele Christelijk geloof en alles wat door de eeuwen heen is opgebouwd en met name waarom Christus als Zoon van God zich geopenbaard heeft. Nu weer de “christelijke ramadan”. Onzin. Zoals al uit de doeken gedaan door Kimman. Misschien geboren uit een gelukszalig gevoel van opnemen van iets vreemds, zoals de eerste vakantiegangers in de jaren zestig bij terugkeer trots beleden aan het thuisfront dat ze spaghetti hadden gegeten aan het Gardameer. Spaghetti is niks bijzonders meer. En nu gaan we al een tijdje mee in alle geneugten die de moslims ons te bieden zouden hebben. Zo heerlijk sentimenteel Er is echter geen enkele Nederlander die werkelijk geinteresseerd is in het actief uitvoeren van de ramadan. Er is geen enkele Nederlander die actief vijf keer naar Mekka wil bidden. Het is hobbygeneuzel. Zoals Mgr. Muskens een tijdje terug zei dat het God geen barst kan schelen hoe we hem noemen. Dat is gewoon niet waar. Bestudeer de Bijbel maar. Je dient moslims als mens waarderen, maar je moet je niet laten verleiden om je eigen afkomst op de belt te gooien. Dat zouden zij beslist niet doen.En gaan we dan straks zeggen dat de Islam net als spaghetti ook niks bijzonders meer is? Zo werkt het niet want de Islam “doe je er niet effe bij”. In Nederland bestaat de onhebbelijke desinteresse in eigen geschiedenis, typisch nederlands. Daarnaast denken dat als je links-intellectueel zoete broodjes bakt, dat je dan wel goed scoort bij de minderheid. Mensen, de moslims vormen geen minderheid. Er zijn er een heleboel over de hele wereld en daar zijn ze trots op. Als je als christen niet eenzelfde trots voelen omtrent onze afkomst is het gebeurd met de koopman.
Ik heb een klacht over deze reactie


10 feb 2008, 00.17 uur
Door: Fijnzo (62.163.150.xxx)
Dat laatste zit wel snor, alleen van die zoete rommel vallen de tanden uit je tandenrij en die collegiale traktaties brengen een mens veel te vroeg DM2 en bijgevolge fysieke ellende, dus laat ik me verstandig niet in met het veroorzakend kwaad. Vertelt u nog eens wat moois over Thomas van Aquino! Favoriete huisdier is overigens naast de kat ook de geit.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 feb 2008, 23.52 uur
Door: P. (80.57.150.xxx)
Maar inhoudelijk, Fijnzo, er is wederzijdse beinvloeding geweest. Dat toon ik op een andere pagina aan... Wij moeten niet als maar doen alsof wij het middelpunt van de wereld of de beschaving zijn.... Averroes heeft duidelijk Thomas van Aquino beinvloed, voor velen nog steeds een gezaghebbend theoloog in de Rooms-katholieke wereld..... Je kunt ook respect hebben voor mensen die op allerlei manier anders in elkaar steken dan jijzelf? Vr.groet
Ik heb een klacht over deze reactie


09 feb 2008, 23.46 uur
Door: P. (80.57.150.xxx)
De maat nemen, zei je? Lekker zoet gebak overigens. Hmmmmmmmm.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 feb 2008, 23.08 uur
Door: Fijnzo (62.163.150.xxx)
Zeg, P. Het is toch niet nodig bij de studie van het christelijk geloof de maat te nemen aan de islam, wel? Hebben die lui overigens lekkere vegetarische hapjes, P?
Ik heb een klacht over deze reactie


09 feb 2008, 21.56 uur
Door: Andrea (83.117.32.xxx)
Jos, bedankt maar komende uit een katholiek nest wist ik dat al daar wij dit vroeger thuis precies zo deden. Wat ik zei over "mijn vasten" was natuurlijk alleen om aan te geven dat ik altijd matig ben met voedsel. En dat het vasten dat katholieken en protestanten gedurende deze tijd doen geen vasten genoemd kan worden. En wat de moslims doen ook niet. Vasten is geen voedsel tot je nemen, alleen drinken. Dat doe ik meestal 2 weken in het voorjaar en 2 weken in het najaar. Ook dit voorjaar weer, dus ik heb al een uitnodiging voor een vastenperiode, maar toch bedankt.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 feb 2008, 20.58 uur
Door: Kristen (86.87.161.xxx)
Kijk eens, wat Jos schrijft is leerzaam! Bedankt!