Kerknieuws.nl PKN-leiding wil geen publiek debat met athe´stische dominee
VR 31 okt 05:42  |  update 05:42
Vlaamse gemeente wil Massagraf met 150 soennieten in Irak ontdekt Tempelberg Bijbel Yehuda Glick
Vlaamse gemeente wil 'pedopriester' kwijtMassagraf met 150 soennieten in Irak ontdektTempelberg Oost-Jeruzalem afgeslotenTentoonstelling Het Boek der Boeken in EdeRechtse IsraŰlische activist neergeschoten

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

PKN-leiding wil geen publiek debat met athe´stische dominee

MA 17 dec 2007 | 15.37

De leiding van de Protestantse Kerk in Nederland wil niet publiekelijk van gedachten wisselen met ds. Klaas Hendrikse uit Middelburg. Een aanbod van het IKON-radioprogramma De Andere Wereld om Hendrikse de zondag voor kerst een uur lang in gesprek te laten gaan met iemand uit het landelijk bestuur van de PKN, is door de kerkleiding van de hand gewezen.

Volgens de PKN-leiding is een debat onmogelijk door bepalingen in de kerkorde.

Hendrikse trad begin november in talrijke media op naar aanleiding van zijn omstreden boek: 'Geloven in een God die niet bestaat - Manifest van een athe´stische dominee'. Vanuit de achterban, maar ook vanuit het landelijk kerkbestuur, kwam veel kritiek op de geloofsopvattingen van de predikant.

Albert Heijn

Preses G. de Fijter verklaarde in het EO-blad Christenen in Contact het standpunt van Hendrikse 'problematisch' te vinden: ''Een werknemer van Albert Heijn heeft zijn langste tijd wel gehad, als hij verkondigt dat je in deze winkel niet moet zijn.''

Ook secretaris dr. Bas Plaisier hekelde de opvattingen van Hendrikse op de laatste synodevergadering in Lunteren, een maand geleden.

Als reden voor de weigering van het IKON-aanbod verklaart PKN-woordvoerder Bert van Rijssen: ''Een inhoudelijke discussie tussen ds. Hendrikse en de kerkleiding is momenteel niet opportuun, vooral vanwege kerkordelijke overwegingen. Het gesprek binnen de kerk zal primair gevoerd moeten worden tussen de predikant en zijn classis.''

Van Rijssen voegt daar aan toe dat Hendrikse tot nu toe 'ieder gesprek met de classis over zijn boek heeft geweigerd'. Dit wordt echter pertinent ontkend door ds. G. Bos, voorzitter van de classis Zierikzee, waaronder Hendrikse valt.

Aanwezig

Bos verklaarde tegenover de IKON dat de classis de plaatselijke kerkenraad heeft uitgenodigd voor een gesprek. ''Daarop heeft de kerkenraad laten weten dat ook ds. Hendrikse, als lid van de kerkenraad, bij dat gesprek aanwezig zal zijn. Ik heb daarop laten weten daar geen enkel probleem mee te hebben. De enige hobbel is nog om een geschikte datum voor zo'n gesprek te prikken. Dat zal in ieder geval pas volgend jaar worden'', aldus Bos.

Job de Haan, hoofd radio van de IKON, noemt de afwijzing 'tegenstrijdig'. ''De PKN-leiding heeft zich bij verschillende gelegenheden publiekelijk uitgesproken over de standpunten van Hendrikse, maar wil geen rechtstreeks debat met hem aangaan. Dat is tegenstrijdig.'' Woordvoerder Van Rijssen toont in een reactie begrip voor 'de teleurstelling', ''maar het is niet anders''.

Risico

Met hun eerdere uitlatingen over ds. Hendrikse hebben De Fijter en Plaisier 'wel een risico genomen', stelt Van Rijssen. ''Want mocht het ooit tot een gerechtelijke procedure komen en Hendrikse zou in beroep moeten gaan bij het landelijke synodebestuur, dan kan hij aanvoeren dat het landelijke bestuur, door de gedane uitspraken, niet meer objectief kan oordelen.''

Bron: IKON







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Protestantse Kerk in Nederland
27.10.2014 | Herdenking overledenen aan de ...
27.10.2014 |  Preek van de Leek spreekt tot ...
23.10.2014 |  Helft protestantse kerken ...
20.10.2014 | Nijkleaster na twee jaar begrip ...
17.10.2014 | Nieuwe edities Preek van de ...
14.10.2014 | MijnKerk.nl wil Top ...
06.10.2014 |  'Flappie, ik zegen u'
30.09.2014 | MijnKerk.nl organiseert ...
29.09.2014 | Tweede predikant voor ...
19.09.2014 | 500 voorgangers bij ...
15.09.2014 | Kerk viert jubileum samen met ...
12.09.2014 | Viering 'Tien jaar Protestantse ...
12.09.2014 |  De pioniers van de PKN
08.09.2014 | PKN wil meer samenwerken met ...
05.09.2014 | Judoles in Sportkerk Dokkum
03.09.2014 | Gemeenten komen niet van ...
01.09.2014 | Koningspaar aanwezig bij ...
29.08.2014 | Geloven doe je in de kerk, en ...
27.08.2014 | 'Opmerking geloof koning was ...
25.08.2014 | Kerk Garsthuizen maakt plaats ...
18.08.2014 | Protestantse Kerk in Nederland ...
04.08.2014 | Kerkbalans alleen nog voor ...
25.07.2014 | Deloitte nieuwe accountant ...
25.07.2014 | Alister McGrath op ...
18.07.2014 | 'Bidden voor nabestaanden ...
14.07.2014 | Koningspaar bij viering tien ...
08.07.2014 | Kruispuntkerk naar Ghanezen
07.07.2014 | Vredeskerk wordt verbouwd en ...
20.06.2014 | Rob Visser nieuwe stadsdominee
19.06.2014 | IJburg krijgt tweede ...
06.06.2014 | Kerkelijke hulpverlening is in ...
06.06.2014 | Het 'doodvonnis' van Meriam ...
02.06.2014 | Amsterdamse dominees gaan de ...
30.05.2014 | Kanttekeningen bij het ...
27.05.2014 | Protestantse diaconie: ...
20.05.2014 | Rentmeesters vragen aandacht ...
14.05.2014 | Huis van Waarden opent zijn ...
13.05.2014 | Tijd dringt voor vluchtelingen ...
02.05.2014 | Veel jongere christenen geloven ...
01.05.2014 | PKN-leden willen verdergaande ...
30.04.2014 | Ledenregistratie PKN levert ...
25.04.2014 | PKN verloor in 2013 bijna ...
24.04.2014 | Ontwerp nieuwe ...
07.04.2014 | Taiko en orgel in Oude Kerk ...
04.04.2014 | PKN lanceert app voor lokale ...
04.04.2014 | Misdaad en straf
01.04.2014 | PKN organiseert Dag van de ...
31.03.2014 | Zuiderkerk Emmen wordt ...
28.03.2014 | Conferentiepark Hydepark klaar ...
25.03.2014 | Diaconie Amsterdam opent Hoftuin
24.03.2014 | 75.000 mensen zien dienst tegen ...
23.03.2014 | Kerken in verzet tegen racisme
21.03.2014 | Kerken tegen haatzaaierij in ...
21.03.2014 | Kerkdienst is niet gericht ...
21.03.2014 | Sociale media als ÚÚn groot ...
20.03.2014 | Kerken gezamenlijk tegen ...
20.03.2014 | PKN reageert op PThU-rapport ...
19.03.2014 | PKN aan RKK: Laten we elkaars ...
17.03.2014 | Tweede secularisatiegolf in PKN ...
11.03.2014 | Vrouwensynode maakt echte ...
03.03.2014 | Bijbels Museum toont 'Kunst uit ...
28.02.2014 | Online platform De Gelovige ...
24.02.2014 | Protestanten Barendrecht ...
21.02.2014 | Veranderdagen met Present
14.02.2014 | 'Humane behandeling ...
14.02.2014 |  Eerste 'groene' kerk van ...
14.02.2014 | Voorbede gevraagd voor kerken ...
07.02.2014 | Van Rijn: 'We moeten onze stem ...
07.02.2014 | Online battle tussen jongeren
05.02.2014 | PKN start opleiding missionair ...
03.02.2014 | Kerk en Wereld in verzet tegen ...
31.01.2014 | PKN en kerkplanters gaan ...
31.01.2014 | Vitamine G officieel ...
31.01.2014 | Kerk is actiecentrum tegen ...
22.01.2014 | Plaisier betreurt afwijzing Eijk
21.01.2014 | Scriba Plaisier nodigt ...
14.01.2014 | 'Kerkgebouw is voor het geloof ...
13.01.2014 | Abraham Kuyper alsnog herdacht ...
10.01.2014 | PKN slonk in 2012 met 41.000 ...
10.01.2014 | Nieuwe liedbundel Evangelisch ...
20.12.2013 | Cultuur is meer dan eetcultuur
16.12.2013 | Nieuwe locatie voor Top 2000 ...
09.12.2013 | Eerste protestantse ...
09.12.2013 | 'Toekomst van de kerk draait om ...
09.12.2013 | Kritiek op deelname Buma aan ...
06.12.2013 | PKN: 'Laat extra asielzoekers ...
06.12.2013 | De koopman en de dominee
05.12.2013 | Tv-commercial voor kerkbezoek ...
28.11.2013 | Predikant CGK mag ook voorgaan ...
25.11.2013 | Kerken Amsterdam starten ...
22.11.2013 | Kerk en Wereld heeft ...
21.11.2013 | Historische bronnen ...
20.11.2013 | PKN gaat ledenbijdrage niet ...
15.11.2013 | Maarten van Buuren in Preek van ...
08.11.2013 | Filantropie heeft ook haar ...
06.11.2013 | PKN-preses in bestuur Wereldraad
06.11.2013 | PKN organiseert Dankdagacties ...
04.11.2013 | Adviesraad: oude oecumene is ...
01.11.2013 | Gemeente keurt nieuwbouw ...
31.10.2013 | 'Asielzoekers mogen niet meer ...
21.10.2013 | 'Kerk en Wereld hoort bij hart ...
21.10.2013 | Authentieke geloofsgesprekken ...
18.10.2013 | PKN-synodevoorzitter Van den ...
16.10.2013 | Mijnkerk.nl goed ontvangen
16.10.2013 | Unieke online dienst terug te ...
14.10.2013 | Nieuwe voorzitter en nieuw ...
14.10.2013 | Nijkleaster viert eerste ...
11.10.2013 | Interkerkelijk congres over ...
26.04.2013 | Islamnota's PKN zijn gemiste ...
25.01.2013 | PKN heeft het contact met de ...
30.11.2012 | Kerkverlating is een zegen voor ...
13.07.2012 | Manifest jonge predikanten ...
29.06.2012 | Met Spinoza raak je niet van ...
11.05.2012 | Verhuizing PThU markeert einde ...
04.03.2010 | 'Dordtse Leerregels opnieuw ...
26.02.2010 | Positieve reactie op ...
18.02.2010 | Brief PKN aan IsraŰl
03.12.2009 | Verbod op minaretten is slecht ...
20.11.2009 | 'De PKN is een voorbeeld voor ...
DOSSIER: Klaas Hendrikse
12.10.2012 | 'Het geloof bestaat niet maar ...
27.08.2012 | Het ware gezicht van Klaas ...
16.08.2012 | Dominee Klaas Hendrikse met ...
02.11.2011 | Gereformeerde Bond: Hendrikse ...
26.10.2011 | PKN: Hendrikse moet zelf ...
25.10.2011 | Hendrikse: De kerk had me eruit ...
21.10.2011 | Hendrikse rekent af met God, ...
18.10.2011 | Vijftiende druk voor Geloven in ...
06.07.2011 | Tweede boek Klaas Hendrikse ...
15.11.2010 |  Hendrikse: 'Dit is het hoogst ...
03.11.2010 | Hendrikse: 'Spreken over God? ...
28.06.2010 | Hendrikse en de Fijter spraken ...
31.05.2010 | Ds. Hendrikse schrijft nieuw ...
29.05.2010 | 'Duitse Klaas Hendrikse' wil ...
20.05.2010 | Classis blijft bij besluit over ...
02.04.2010 | In debat met Hendrikse
23.02.2010 | Gereformeerde Bond: Protesteer ...
19.02.2010 | Door Hendrikse praten over God ...
15.02.2010 | Confessioneel Beraad wil zaak ...
12.02.2010 | Hendrikse aan Plaisier: ...
11.02.2010 | Scriba PKN: 'Atheist stelt zich ...
09.02.2010 | Gereformeerde Bond: PKN moet ...
05.02.2010 | Beroep tegen einde zaak ...
05.02.2010 | Mogelijk vervolg op 'Geloven in ...
04.02.2010 | Reacties op besluit Hendrikse
04.02.2010 | Hendrikse vooral blij met synode
04.02.2010 | Procedure tegen Hendrikse stopt
20.01.2010 | Voor Hendrikse verandert er in ...
18.01.2010 | Hendrikse maakt het de classis ...
15.01.2010 | Hendrikse: 'Stop de tucht, ...
15.01.2010 | Brief Klaas Hendrikse
01.10.2009 | Moddergooien in Zierikzee
01.10.2009 | Classis nog niet klaar met ...
30.09.2009 | Wat te doen met Hendrikse?
24.06.2009 | Hendrikse: 'Ik verwacht ...
24.06.2009 | Ondervraging Hendrikse strandt
23.06.2009 | 'Geen sprake van kerkelijk ...
19.06.2009 | 'Procedure Hendrikse' gaat van ...
14.05.2009 | Commissie gaat ds. Hendrikse ...
17.04.2009 | Hendrikse: 'vrijzinnige ...
17.04.2009 | Toch procedure tegen Hendrikse
24.03.2009 | Geen maatregelen tegen Hendrikse
06.02.2009 | PKN-vicevoorzitter: Hendrikse ...
12.01.2009 | Plaisier: geen oordeel over ...
05.01.2009 | Ds. Hendrikse schrijft brief ...
21.11.2008 | 'Ds. Hendrikse legaliseert het ...
27.10.2008 | 'Antichristelijk virus in de ...
10.10.2008 |  Hendrikse op IKON-radio
08.10.2008 |  Remonstrantenlezing online te ...
08.10.2008 | Theologisch debat Hendrikse in ...
19.05.2008 | Procedure Hendrikse muurvast na ...
10.05.2008 | Hendrikse maakt iets los
07.04.2008 | PKN overweegt ...
21.01.2008 | Uitstel gesprek Hendrikse en ...
16.01.2008 | 'Klaas Hendrikse noemt geen ...
12.01.2008 | BN/De Stem: debat PKN doet ...
28.12.2007 | Classis zet procedure Hendrikse ...
18.12.2007 | 'Discussie niet in de media ...
17.12.2007 | PKN-leiding wil geen publiek ...
21.11.2007 | Athe´stische dominee schokt ...
19.11.2007 | PKN-scriba neemt afstand van ...
13.11.2007 | Boek athe´stische dominee ...
08.11.2007 | Predikant Hendrikse is gelovige ...
27.10.2007 | PKN-leiding kan niet ingrijpen
24.03.2007 | Dominee zonder God 'past niet ...
22.01.2007 | Dominee zonder godsvertrouwen
 


Stelling van de week
De waarheid sneuvelt het eerst in een oorlog
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 36 reacties )

11 jan 2008, 09.41 uur
Door: Annie (81.205.209.xxx)
Op de datum van mijn schrijven was al bekend dat de classis Zierikzee in gesprek zou gaan met ds. Hendrikse! Dit valt te lezen op http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=12282 Het gesprek wordt dus aangegaan!
Ik heb een klacht over deze reactie


06 jan 2008, 11.59 uur
Door: Jan (213.34.250.xxx)
@xerxes(05jan12.00) en @Hendrika(05jan17.12): Ook ik vind het merkwaardig, dat iedereen stil is en zwijgt, maar ik verwacht toch wel dat men niet stil zit en met de Bijbel zich afvraagt wat de Heer Jezus van ieder van ons vraagt te doen. Ik zeg het nog maar eens: Mochten er binnen de PKN of HHK geen twee of drie gelovigen zijn, die in navolging van Mt.18:20 bereid zijn, om met dominee Klaas Hendrikse in vergadering te gaan en hem daartoe uit te nodigen, dan ben ik nog steeds bereid hierin zonodig het voortouw te nemen en met dit met hem te regelen. Al voor hetere vuren gestaan hebbende, verwacht ik geen grote problemen, immers verwacht ik HET van de Heer Jezus Christus, Die in het midden zal zijn. Ik heb begrepen, dat dit dan de eerste keer zal zijn dat er MET Hendrikse over dit onderwerp wordt gesproken i.p.v. OVER hem. En, omdat hij over verantwoordelijkheidbesef zal beschikken (anders was hij nooit PKN-dominee geworden) zal hij dit ook menselijk gesproken zeer waarderen, is eveneens mijn verwachting. Hoor ik nog iets van iemand? HG, Jan (Kol.3:17).
Ik heb een klacht over deze reactie


05 jan 2008, 17.12 uur
Door: Hendrika (86.83.198.xxx)
En ook Xerxes zwijgt nog steeds stil............
Ik heb een klacht over deze reactie


05 jan 2008, 12.00 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
EN ANNIE ZWEEG STIL!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb een klacht over deze reactie


01 jan 2008, 21.25 uur
Door: Jan (213.34.250.xxx)
@Annie: Tot heden zijn er blijkbaar nog geen twee of drie gelovige PKN-ers gevonden, die de belofte van de Heer Jezus Christus volgens Mt.18:20 in de praktijk willen/durven brengen, zodat dominee Hendrikse de Heer Jezus persoonlijk kan ontmoeten. Echter zouden dit ook twee of drie HHK-ers kunnen zijn, die zuiverder in de leer zeggen te zijn en bereid zijn eenmalig terug te keren in hun voormalige gemeenschap, om dit werk alsnog uit te voeren? Als dominee Hendrikse alsnog gaat geloven in God de Vader, Jezus Christus en de H.Geest, dan wil hij misschien meteen ook overgaan naar de HHK? Wie zal het weten? HG,Jan.
Ik heb een klacht over deze reactie


31 dec 2007, 07.41 uur
Door: Annie (81.205.209.xxx)
27 dec 2007, 08.31 uur Door: een hhker (82.175.0.xxx) "het is tch ongelofelijk dat onze predikanten in 2004 geschorst werden en deze predikant niet.en hierbij staan wijniet alleen,allen die in God geloven verwerpen deze handelswijze van de PKN.het bevestigt mij telkens weer dat de keuze voor de HHK de goede is geweest." @ een HHK-er: Wat een verkeerde voorstelling wordt hier gegeven over bepaalde zaken. Predikanten/ambtsdragers van de nu HHK hebben aangegeven niet de hervormde gemeente binnen de PKN als predikant/ambtsdrager te willen dienen! Dat is wezenlijk iets anders dan geschorst worden! Ds. Hendrikse is overigens al jarenlang predikant van een gemeente te Middelburg/Zierikzee. In het (verre) verleden is deze predikant nooit aangepakt vanwege zijn vrijzinnigheid, ook niet door predikanten/ambtsdragers uit de classis Zierikzee die nu behoren tot de HHK. Ik heb daar tenminste in het verleden nooit iets over vernomen! Het is op deze wijze wel heel gemakkelijk praten vanuit een (gezuiverde) HHK! Ligt hier geen gezamenlijke schuld?
Ik heb een klacht over deze reactie


30 dec 2007, 21.08 uur
Door: Jan (213.34.250.xxx)
@JtenCaat(PKN-er): Uit je voorstel kan ik niet weten of je een gelovige PKN-er bent of een geestverwant van dominee Klaas Hendrikse? Maar waarom zou men zijn boek eerst moeten lezen, om met hem een gesprek te kunnen hebben, zoals bedoeld in mijn mail van 27dec15.13? Als twee of drie gelovige PKN-ers, samen met de Heer Jezus Zelf, hem een bezoek brengen conform Mt.18:20, dan komt zijn boek helemaal niet meer ter sprake. Verwacht mag dan worden, dat hij het zelf uit de verkoop zal halen, nadat hij de Heer Jezus ontmoet heeft! Onder geloven verstaat de dominee een ervaring, waarvan nog slechts weinigen kunnen getuigen, heeft hij gezegd in het openbaar. Heb jij de Heer Jezus al ontmoet en bedoelde ervaring gehad? HG, Jan.
Ik heb een klacht over deze reactie


29 dec 2007, 12.41 uur
Door: J ten Caat (PKN-er) (77.249.217.xxx)
Ik heb het boek gelezen en ik vraag me af waar men zich druk om maakt. Of de kerkbobo's hebben het boek helemaal niet gelezen of nog niet begrepen. In het eerste geval moeten ze dat eerst maar eens doen en in het tweede geval is een discussie/vragenuurtje wel zinvol. Om het openbaar te doen is uiteraard interessant. Waarom zouden we dat niet kunnen doen? Ik heb het idee dat men nu een juridische weg wil bewandelen in plaats van een theologische weg. Dat is in mijn ogen laf. Klaas Hendrikse houdt in zijn boek vooral een semantische/filosofische verhandeling over woorden als 'bestaan', 'God', 'geloven' en 'geloof'. Hij stelt telkens weer de vraag wat die woorden eigenlijk inhouden en zoals hij het redeneert, ook aan de hand van de bijbel, zie ik het als een logische conclusie dat hij zich atheïst noemt. En dat doet hij in mijn ogen volgens de huidige opvattingen over wat een atheïst is.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 dec 2007, 19.17 uur
Door: eenhhker (82.175.0.xxx)
voor Hendrika graag wil ik reageren ,maar niet via dit medium wantiedereen kan meelezen.!!! dus helaas
Ik heb een klacht over deze reactie


27 dec 2007, 15.24 uur
Door: Jan (213.34.250.xxx)
@een hhk-er: Correctie van mijn vorige mail: Ruim over de helft moet geschreven staan: "Dat de PKN meer atheistische dominees binnen de kerk heeft, is welicht de vrucht van het 'schijnbare christelijk geloof'(ongeloof), DAT SLECHTS met het radicale geloof kan worden bestreden". Excuses voor het ongemak, Jan.
Ik heb een klacht over deze reactie


27 dec 2007, 15.13 uur
Door: Jan (213.34.250.xxx)
@een hhk-er: Keuzen moeten binnen de gemeenschap worden gemaakt, zodat deze geestelijk gezond blijft (is mijn visie)! Ondermeer moet binnen de gemeenschap het Evangelie van de Heer Jezus Christus worden gepredikt, ook zonder zich af te zetten tegen de kerken of mensen daarbuiten. En iedere gelovige moet/mag het werk van een evangelist doen (2Tim.4:5), wat des te belangrijker is als de dominee het niet doet. Bedoelde keuzen worden gemaakt op het onvervalste Woord. Weg gaan uit een gemeenschap, omdat de eigen wensen niet vervuld worden, is altijd verkeerd en lost niets op. Op protestants-christelijk erf zijn er al zoveel afscheidingen, dat men als individuele kerk/gemeente naar buiten toe niet geloofwaardig kan zijn. Om dit toch te zijn, moet dit via interkerkelijke projecten, waar men elkaar weer tegenkomt met dezelfde verschillen van inzichten! Deze afscheidingen kunnen nooit de wil van God zijn onder het motto "wij doen het beter". Zo ook zetten vele protestanten zich nog steeds af tegen de RK-kerk van Rome, maar ze vergeten dat hun voorouders daarvan zelf deel hebben uitgemaakt en dus mede verantwoordelijk zijn voor de situatie van toen. Het zou in de wereld anders met Christus Kerk zijn geweest, als Luther en Calvijn binnen de toenmalige kerk gebleven waren, om het werk te doen in navolging van Jezus Christus, die eenheid onder alle christenen wenst. Dan zou er tegen de hedendaagse kerk van Rome ook niets meer te protesteren zijn geweest en hadden protestanten zich ook niet beter behoeven te voelen dan die Roomsen. Dat de PKN meer atheistische dominees binnen de kerk heeft, is wellicht de vrucht van het 'schijnbare christelijk geloof'(ongeloof), dan slecht met het radicale geloof kan worden bestreden. Laten de ware PKN-gelovigen opstaan (al zijn het er slechts twee of drie) en zich door dominee Klaas Hendrikse laten uitnodigen in zijn pastorie of gemeente voor een vergadering conform Mt.18:20! Je zult zien dat de Heer ook in de PKN zeer grote wonderen kan en wil doen! Beter een tot Jezus Christus bekeerde dominee, dan een weggestuurde meneer Hendrikse, die vele jaren op het preekgestoelte stond en dus een van jullie is! Wie durft zich kwetbaar op te stellen en alleen op de Heer Jezus te vertrouwen? Als je wilt, wil ik wel een paar RK-gelovigen zoeken om die klus te klaren. Het zal Klaas Hendrikse niets uitmaken, of het nu PKN-ers, HHK-ers of RK-en zijn die (samen met de Heer) hem die zeldzame geloofservaring van Gods aanwezigheid kunnen bezorgen. Wat is jouw mening, beste HHK-er? Ben jij nog bereid naar het oude nest terug te gaan om zo'n mooie klus te klaren? Kunnen we misschien samen gaan, met nog een PKN-er, goed voorbereid en conform Mt.18:20 en Kol.3:17?
Ik heb een klacht over deze reactie


27 dec 2007, 13.10 uur
Door: hendrika (86.83.198.xxx)
Hhk er Ik ben ook HHK er Maar welke dingen ben jij of u het niet eens ? Mag ik daar een antwoord op?
Ik heb een klacht over deze reactie


27 dec 2007, 08.31 uur
Door: een hhker (82.175.0.xxx)
het is tch ongelofelijk dat onze predikanten in 2004 geschorst werden en deze predikant niet.en hierbij staan wijniet alleen,allen die in God geloven verwerpen deze handelswijze van de PKN.het bevestigt mij telkens weer dat de keuze voor de HHK de goede is geweest.hoewel ik ook lang niet met alles eens in de HHK ben.deze predikant roep het oordeel op over zichzelf op Laat er veel gebed zijn voor deze man of de Heere zijn blinde zielsogen nog wil openen
Ik heb een klacht over deze reactie


21 dec 2007, 09.51 uur
Door: heaven's above (194.109.22.xxx)
Volgens dit bericht valt Hendrikse onder de classis Zierikzee. Maar zoals het Nederlands Dagblad al een maand geleden wist te berichten ('Debat over Klaas Hendrikse complex', 15 nov.), vallen de twee gemeenten waarvan Hendrikse dominee is - Middelburg en Zierikzee - onder [verschillende] 'regionale kerkvergaderingen'. Dit zijn dan de classis Walcheren en de classis Zierikzee, i.c. de hervormde classicale vergadering. Het ND verder: 'Op kerkenraadsniveau zal Hendrikse niets in de weg gelegd worden. De kerkenraad van zijn andere gemeente, die in Middelburg, ziet evenmin reden de positie van de predikant ter discussie te stellen.' Het ND citeert ene kerkrechtdeskundige P. van den Heuvel over de kerkelijke regels m.b.t. het functioneren van een predikant binnen de Protestantse Kerk. Gaat het over de opzicht over het belijden en de wandel van kerkleden en ambtsdragers, dan is een regionaal college voor het opzicht verantwoordelijk. Gaat het over (afwijking van) de leer van de kerk, waardoor een gemeente op het verkeerde spoor wordt gezet, dan is het aan de classicale vergadering om als eerste het gesprek aan te gaan. ... Als blijkt dat de leer die hij uitdraagt, buiten de bandbreedte van het kerkelijk belijden komt, kan de classis dat uitspreken en vervolgens de kwestie aankaarten bij de landelijke synode ... Alleen de landelijke synode kan een predikant afzetten. Volgens het ND vind Van den Heuvel het aannemelijker dat de synode dan voor een herderlijk schrijven kiest waarin de gewraakte leer 'geïsoleerd' wordt. 'Dat is beter dan koppen snellen.'
Ik heb een klacht over deze reactie


19 dec 2007, 15.35 uur
Door: Jan (62.238.137.xxx)
@xerxes(19dec12.04): Geloof jij dan niet, dat Jezus daarmede blij is, beste xerxes? Heb jij dan nog steeds geen lijntje met Hem? Hoe komt dat toch, jongen? Zie toch, dat je dat tijdig krijgt, anders ga je naar de bliksem, m'n kind! En dat gunt jou toch niemand, behalve de duivel! Evengoed dank voor je spontane reactie, want je meent het echt! Jan (Hebr.4:12).
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact